Branchenieuws

Ondernemers communiceren onvoldoende

Ruim een kwart van de werknemers in de Horeca en Catering zegt met hun vragen niet terecht te kunnen bij hun direct leidinggevende. Dat is een van de opvallende resultaten uit het onderzoek 'Boeien & binden II' van Tempo-Team. Een onderzoek, uitgevoerd door Synovate/Interview NSS, dat inzicht geeft in de verschillende wensen en verwachtingen van werkgevers en werknemers en handvatten biedt om het personeelsverloop binnen de perken te houden.

Centrale vraag in deel II is hoe werkgevers en werknemers vinden dat opleiding en begeleiding in hun bedrijf of organisatie geregeld is en zou moeten zijn. Het gat tussen beide groepen is groot en goede communicatie blijkt in vrijwel alles het sleutelwoord.
De direct leidinggevende wordt over het algemeen gezien als belangrijkste loopbaanbegeleider maar werknemers noemen daarnaast opvallend vaak hun directe collega's of hun partner. Dit komt waarschijnlijk ook doordat een op de vier werknemers aangeeft voor hulp op het gebied van werk niet bij hun leidinggevende terecht te kunnen. Ook over de rol van een goede leidinggevende verschillen beide groepen van mening; volgens werknemers is het vooral iemand die met je meedenkt terwijl werkgevers de leidinggevende een meer sturende rol toebedelen.

Een ruime meerderheid van de werkgevers biedt in- en externe opleidingen aan. Opvallend is dat het aanbod met name bestaat uit vakinhoudelijke opleidingen terwijl uit Het Nationale Gastvrijheidsonderzoek 2007 – een onderzoek op initiatief van Tempo-Team naar gastvrijheidsbeleving in de horeca & catering - persoonlijke vaardigheden als vriendelijkheid, goede omgangsvormen en passie en toewijding het hoogst scoren.