Branchenieuws

Naleving alcoholverkoop cafés gemiddeld

Het is 15-jarigen bij 60 procent van de cafés & discotheken gelukt om alcohol te kopen. Dat wijkt niet veel af van het gemiddelde van 61 procent bij alle pogingen. Verder vroeg de helft van de cafés & discotheken niet om de leeftijd of het ID-bewijs. Dat is ook gemiddeld.


Dat blijkt uit de resultaten van een nalevingsonderzoek in de kop van Noord-Holland, uitgevoerd door Universiteit Twente. Voor het onderzoek probeerden 15-jarigen alcohol te kopen bij supermarkten, slijterijen, cafés & discotheken, cafetaria's en sportkantines.

Gemiddeld lukte het in 61 procent van de gevallen*. Het meest lukte het bij sportkantines (84 procent). Daarna volgen de cafetaria's (80 procent) en cafés/discotheken (60 procent). Het minst lukte het bij de slijterijen (22 procent).

*De naleving in de kop van Noord-Holland ligt dus gemiddeld op 39 procent; dat is hoger dan het landelijke gemiddelde van 25 procent.

Leeftijd vragen
Bij gemiddeld 52 procent van de aankooppogingen vroeg de verkoper naar de leeftijd, het ID-bewijs van jongere of naar beide. Wederom werd dit het minst gedaan bij de sportkantines (11 procent), gevolgd door de cafetaria's (48 procent) en cafés & discotheken (51 procent).

Het hoogst scoorden de slijterijen met 100 procent. Werd eenmaal naar de leeftijd, het ID-bewijs of beide gevraagd, dan werd in 30 procent van de gevallen alsnog alcohol verkocht.

Cafés & discotheken
Er werden in totaal 202 aankooppogingen gedaan; bij cafés & discotheken waren dit er 77. Zij vroegen in 1 geval alleen naar de leeftijd; vervolgens werd de alcohol toch verkocht. Bij 23 gevallen vroegen ze alleen naar het ID-bewijs; vervolgens werd in 7 gevallen wel alcohol verkocht.

Werd naar de leeftijd én het ID-bewijs gevraagd (15 maal), dan werd eenmaal toch alcohol verkocht. Bij 38 aankooppogingen vroegen cafés & discotheken helemaal niets en werd eenmaal geen alcohol verkocht.

Bron: nalevingsonderzoek Universiteit Twente.