Mobiele applicaties worden aan de lopende band gemaakt. Maar welke zijn er nu voor en door de horeca (gecreëerd)? Daarom een overzicht van 23 toepassingen, in willekeurige volgorde. Over Biernavigatie, In de Wildeman, Tweet-a-Beer, Bartune en andere applicaties.
Café Samson ...
…
is een app van de gelijknamige horecazaak in Nijmegen. Het houdt de
persoonlijke waardering van (speciaal)bieren bij, geeft
achtergrondinformatie en heeft een adviseur die bieren aanraadt op basis
van iemands persoonlijke voorkeur.
Bartune ...
...
is een kersverse iPhone-app waarmee gasten bepalen wat er in een kroeg
gedraait wordt. De Nederlandse startup erachter wil het concept
landelijk uitrollen.
StappieApp ...
..
is een uitgaansapp die realtime toont wat de horeca in een stad
organiseert. Werd eind 2011 in Breda gelanceerd en is nu ook al actief
in Tilburg en Amsterdam.
4sqwifi ...
...
toont waar in de buurt Foursquare-zaken wifi aanbieden (inclusief
eventueel paswoord). Is niet specifiek voor de horeca, maar zeker wel
relevant omdat gasten gratis wifi tegenwoordig net zo normaal vinden als
kraanwater. Alleen nog voor de iPhone.
Biernavigatie ...
...
laat gebruikers zien waar welk speciaalbier te drinken is. Heeft ook de
SmaakNavigatie waarmee men een nieuw bier kan ontdekken én bestellen.
Sjopper ...
...
toont aanbiedingen van de deelnemende horeca- en retailbedrijven. Maakt
iemand gebruik van een aanbieding, dan wordt deze automatisch gedeeld
op Twitter, Facebook of Hyves.
In de Wildeman ...
...
is de eigen app van het gelijknamige bierproeflokaal in Amsterdam.
Toont wat er realtime op de tap zit en wat de bieren van de week/maand
zijn.
Going Out ...
...
is een kersverse app die horecaondernemers in hun eigen huisstijl
kunnen laten ontwerpen. Gasten die hem downloaden blijven zo op de
hoogte van alles wat gebeurt in de specifieke onderneming.
WineStein ...
...
is een digitale sommelier die de juiste wijn adviseert bij gerechten en
vice versa. Ook geeft ze informatie over de serveertemperatuur en het
juiste glas. Alleen voor de iPhone.
Tweet-a-Beer ...
...
is een nieuw concept waarmee mensen een rondje bier kunnen geven in de
kroeg, zonder dat ze daarvoor in de horecazaak zelf aanwezig moeten
zijn. Vooralsnog werkt het alleen in de Verenigde Staten.
Yubify ...
...
is een iPhone-applicatie die gepersonaliseerde live-informatie geeft.
Hiervoor werkt ze samen met onder andere Weekendjeweg.nl (hotels),
DiningCity.com en Eet.nu (restaurants), Museumkaart (musea), Uitburo
(evenementen), Lennoc (luchthaven info), MrMovie (films en bioscopen),
Alarmeringen.nl (P2000) en LeasePlan (occasions).
London’s Best Coffee …
… wijst de weg naar de lekkerste koffiezaken in Londen. Met foto’s,
beoordelingen én informatie over de gebruikte bonen en machines.
Youpsa …
… laat zakenreizigers elkaar halverwege ontmoeten in een horecagelegenheid die voor beide het beste uitkomt.
Foodspotting …
… geeft gasten de mogelijkheid een foto van een gerecht te delen en hierover loved of tried te zeggen. Een andere gebruiker kan eventueel want zeggen.
Passie voor Horeca …
…
biedt honderden video’s om de vakbekwaamheid te verhogen. De app is een
initiatief van SVH en is er in een betaalde en gratis light-versie.
Alle Toprestaurants …
…
zet restaurants op een rij met daarachter de scores in Michelin,
GaultMillau en de Lekker. Momenteel alleen beschikbaar voor de iPhone.
Eatingwell …
…
helpt mensen gezond te eten door duizenden recepten te bieden. Heeft
ook een app die gezonde recepten biedt die snel klaar moeten zijn.
20 Minute Meals …
…
is een app van Jamie Oliver die, de naam zegt het al, recepten biedt
die in 20 minuten klaar zijn. Er is ook een algemenere app: Jamie’s
Recipes.
Starbucks ...
...
heeft natuurlijk apps. Creëert ook regelmatig programma's die inspelen
op de actualiteit zoals een valentijnsapp die de Starbucks-bekers 'tot leven laat komen'.
Favourite Ingredient ..
... is een serie voor de iPad die telkens 1 ingrediënt centraal zet, inclusief foto's en 40 recepten.
Domino's Pizza Hero ...
...
werkt alleen nog in de Verenigde Staten, maar is een innovatieve
iPad-app die wellicht internationaal wordt uitgerold. Gebruikers kunnen
er - ook op een competitieve manier - pizza's mee creëren en deze
vervolgens laten thuisbezorgen. Simuleert het kneden van deeg, de kaas
en toppings erop doen en het in stukken snijden.
Lunchbox ...
...
laat zien waar in de buurt gegeten kan worden bij een zaak die op
Foursquare zit. Of het dan ook lekker is? Dat is te zien aan de reviews
die gegeven kunnen worden. Ook kan eenieder foto's toevoegen. Alleen
voor de iPhone.
The Scoop …
… laat de meest favoriete restaurants, bars, cafés en evenementen van The New York Times zien. En: what only happens in New York.
Totstandkoming
Dit
artikel is mede tot stand gekomen met dank aan de volgende volgers op
Twitter: @Grardie, @Youpsa, @KimvanVelzen, @BobSchut, @AstridsTaste,
@biercafesamson, @djmarkza en @carolienhurkx.
Afbeelding
Op de afbeelding Kauko, het pop-upcafé dat via de mobiele telefoon te beïnvloeden is.

