Het aantal innovatieve bedrijven daalt rap sinds 2007, in alle sectoren. In de horeca is een kwart van de ondernemers voornemens meer te gaan uitgeven aan innovatie. Die investering komt dan evenveel ten goede aan zowel proces- als productinnovatie.
(Photo: Robynmac, iStockphoto)
Dat blijkt uit het onderzoek 'Innovatie in het mkb' van het EIM in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het onderzoeksbureau meet al sinds 1999 de innovatie in het mkb. Sinds 2007 is dit dalende en in 2011 bereikte het aandeel innovatieve mkb-bedrijven het laagste niveau in 13 jaar.
"De economische ontwikkeling blijkt van invloed op de innovatiekracht van ondernemers", zegt het EIM. "In tijden waarin de economische groei tegenvalt, zijn ondernemers duidelijk minder bereid tot investeren in innovatie."
Horeca
De daling van innovatieve activiteiten is vooral sterk in de sectoren horeca en overige dienstverlening. "Deze sectoren kennen echter hun eigen dynamiek. Innovatie draait hier vaker om de adoptie van toepassingen die elders in het bedrijfsleven zijn ontwikkeld."
Dit kunnen bijvoorbeeld leveranciers zijn. Ook zijn relatief veel horecabedrijven een kleinbedrijf en kleinbedrijven zijn gemiddeld minder innovatief dan middenbedrijven.
Concreet
Verder blijkt uit het onderzoek dat momenteel 37 procent van de horeca minstens één innovatie heeft gerealiseert. 29 procent heeft een procesinnovatie gerealiseerd, 19 procent een productinnovatie en 6 procent producten die nieuw zijn voor de sector.
Daarnaast neemt 31 procent van de horecaondernemers deel aan externe kennisnetwerken voor innovatie, 22 procent heeft hier gespecialiseerde medewerkers voor en doet 4 procent aan samenwerking om innovatiever te zijn.
Ten slotte heeft de horeca ook voornemens. 27 procent is van plan meer uit te gaan geven aan innovatie, 25 procent gaat zeker investeren in procesinnovatie, 24 procent gaat zeker investeren in productinnovatie en 19 procent wil juist minder gaan uitgeven aan innovatie.
Gemiddeld
Als wordt gekeken naar de huidige, gemiddelde innovativiteit van een sector ten opzichte van het volledige mkb, dan is die het kleinst in de transportsector (--). Daarna volgen de horeca (-), bouw (-) en overige dienstverlening (-). De communicatie en chemische industrie scoren erg hoog (++).
Bron: EIM-rapport 'Innovatie in het mkb'.

