Branchenieuws

KHN neemt vervolgstappen omtrent bierdossier

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat op landelijk en Europees niveau lobbyen om de afnameverplichtingen in de horecabiermarkt afgeschaft te krijgen. Ook start ze een helpdesk waar cafés gratis terecht kunnen voor advies over problemen met brouwers.


Het was onlangs overal in het nieuws: hoe groter de binding van een horecaondernemer met de brouwer is, hoe minder nettowinst hij heeft en hoe ongelukkiger hij is.

Dat en meer bleek uit een wetenschappelijk onderzoek in opdracht van KHN.

Bindingen
Volgens de brancheorganisatie zijn de huidige bindingen tussen cafés en brouwers niet zoals ze horen te zijn. Dat is:
* ze moeten leiden tot economische vooruitgang;
* ze moeten noodzakelijk zijn voor die economische vooruitgang;
* ze moeten leiden tot voordelen voor de consument;
* er moet voldoende restconcurrentie in de markt zijn.

Volgens KHN toont het rapport onomstotelijk aan dat de huidige horecabiermarkt niet concurrerend is, er geen economische vooruitgang wordt geboekt en de consument (dus) niet profiteert van een breder aanbod en/of lagere prijs.

In gesprek
Vanwege dit alles gaat KHN in gesprek met brouwerijen, (Europese en landelijke) politiek, de NMa en de Europese Commissie. "Brouwers vinden dat hun manier van handelen in overeenstemming is met (Europese) mededingingsregels", zegt KHN.

"Wij vinden dat de NMa en de Europese Commissie met het rapport in de hand, nog eens goed moeten kijken of al die contracten met afnamebedingen, in het bijzonder die voor onbepaalde tijd in huurcontracten, wel in overeenstemming zijn met de kartelregels. "

Helpdesk
Verder start KHN een helpdesk waar ondernemers gratis terechtkunnen voor advies over problemen die zij ervaren met hun brouwer. "De adviseurs van deze helpdesk staan u bij met eenvoudige en complexe vraagstukken."

"Ook startende horecaondernemers worden ondersteund met advies als het gaat om de eventuele onderhandelingen met een brouwer."

Bron/lees meer: KHN.