De horeca moet noodgedwongen technische & sociale innovatie óf sanering doorvoeren. Dat zei Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland (KHN), bij de opening van de Horecava. "De impact van de economie op de bestedingen in de horeca is fors."
De verwachting voor het komende jaar is dat door de afnemende koopkracht van de consument de komende jaren de particuliere consumptie verder zal afnemen.
Innovatie
In de horeca vindt de komende jaren een enorme beweging plaats. Van der Grinten: "Over de jaren 2001 tot 2012 bleef het volume sterk achter. Bij elkaar zal dat aanleiding zijn tot een noodzakelijke technische & sociale innovatie óf sanering. "
Flinke klappen
Voor de horeca betekent het komende jaar vooral creatief ondernemerschap en innovatie om te overleven. "De afgelopen jaren kreeg de branche al flinke klappen. Ook in het begin van 2011 was de verwachting dat er groei zou ontstaan, maar in het tweede gedeelte van 2011 viel de groei alweer sterk terug."
Cafés, restaurants en hotels hadden nog een groei van 2 procent. De traditionele cafés staan onder druk en in de fastservicesector ziet KHN dat nieuwe concepten en franchising aan terrein winnen.
Kostenverhogend
Door de omzetgroei (met uitzondering van cafés) zal het bedrijfsresultaat (de winst) bij alle segmenten in de horeca in 2011 en 2012 kunnen toenemen, aldus KHN. "De stijging van inkoopprijzen van voedsel en energie werken kostenverhogend. De arbeidskosten nemen relatief beperkt toe."
Voor 2012 verwacht KHN een bescheiden winstontwikkeling van 2,5 procent. "Een goede kostenbeheersing is de belangrijkste achtergrond bij de verwachte stijging van de winst."
Zwaar jaar
Verder zijn de winst (bedrijfsresultaten) sinds 2007 over 2008, 2009 en 2010 cumulatief met 21 procent afgenomen. "De gecalculeerde verwachting maakt dat nog niet goed." KHN houdt dan ook rekening met een zwaar jaar voor de horeca.
"Op horecabestedingen is door consumenten en bedrijven relatief eenvoudig te bezuinigen."

