Branchenieuws

Jupiler aan kop in populariteits-barometer

Het Belgische Jupiler gaat (weer) aan kop in de jaarlijkse Brand Momentum van Euro RSCG Nederland. Dit is een barometer voor de huidige en toekomstige populariteit van 200 merken in Nederland. Grolsch en Hertog Jan laten vooral goede vertrouwensscores zien.


"Het feit dat een Belgisch biermerk er voor het tweede jaar op rij met de hoofdprijs vandoor gaat - en daarmee het 'establishment' Heineken, Grolsch en Amstel achter zich laat - is verrassend", zegt een woordvoerder.

Geen kater
Onder consumenten weet Jupiler de hoogste nettomomentum-score (13,6 procent) te behalen en bij de zogeheten prosumers (zie onder) moet ze met een score van 13,4 procent enkel Hertog Jan voor zich dulden. "Bovendien is er van de minder overtuigende vertrouwenspositie in het hoofd van de Nederlandse consument - waar in het vorige Brand Momentum-onderzoek nog sprake van was - weinig meer te zien."

"Het Belgische biermerk heeft dus duidelijk geen kater overgehouden aan de keuze om zich te positioneren als het biermerk voor voetballiefhebbers."

Hertog Jan
Grolsch en Hertog Jan laten binnen de categorie biermerken wederom de hoogste vertrouwensscores zien. Hertog Jan scoorde tevens het hoogste nettomomentum onder prosumers (14,1 procent) en lijkt zich te mogen voorbereiden op nog meer liefhebbers.

"Het merk heeft met zijn 'Hoogstpersoonlijk'-campagne duidelijk de juiste snaar weten te raken bij de prosumers die hechten aan authenticiteit."

Gamechangers
Uit het Brand Momentum-onderzoek van vorig jaar bleek al dat het imago van grote, corporate of institutionele bedrijven een flinke dreun kregen. "In het Brand Momentum-onderzoek van dit jaar zien we duidelijk terug dat de moderne consument zich niet langer wenst neer te leggen bij de macht van het ‘establishment' en zelf aan de knoppen wil zitten."

"Bedrijven die inspelen op deze markttrend hebben dan ook duidelijk de wind in de zeilen. Deze zogeheten gamechangers veranderen de regels van het spel in hun markt. Ze omarmen de mogelijkheden van nieuwe technieken en ontwikkelen eenvoudige en transparante producten die beter aansluiten bij de behoeften van de consument."

"In veel merkcategorieën zien we dan ook dat deze gamechangers bezig zijn aan een indrukwekkende opmars. Het 'establishment' heeft vaak het nakijken. Hoe lang zal het duren voordat zij gaat inzien dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst?"

Brand Momentum
Brand Momentum is een online onderzoek onder ruim 1.278 Nederlanders, bestaande uit 'gewone' consumenten en prosumers, een groep van sterk vooroplopende en beïnvloedende consumenten. Prosumer-scores hebben volgens Brand Momentum voorspellende waarde voor de gewone consument.

Het onderzoek is uitgevoerd in het najaar van 2011. Binnen het onderzoek zijn diverse merkcategorieën onderzocht, waaronder: retail, food, automotive, financiële instellingen en verzekeraars. Voor meer informatie en de uitkomsten per categorie, zie: BrandMomentum.nl.