De horeca moet zich vanaf nu tot minstens 2020 vooral focussen op de vergrijzing en internationalisering. Duurzaamheid en het internet zijn net iets minder belangrijk, technologie het minst. Dat blijkt uit het ING-rapport 'Ondernemen naar 2020'.
Hierin wordt beschreven hoe elke sector moet inspelen op de 5
belangrijkste ontwikkelingen: demografie, duurzaamheid, internet,
technologie en internationalisering.
"Geen nieuwe trends, maar wel ontwikkelingen die hun impact hebben op de
bedrijfsvoering en de afzetkansen van bedrijven in verschillende
sectoren", aldus ING. Voor elke sector speelt elke ontwikkeling een
andere rol.
Horeca
Voor
de horeca bieden demografie (vergrijzing) en internationalisering de
grootste (afzet)kansen. Daarna volgen duurzaamheid en internet; tot slot
is er nog de technologie
Hieronder eerst een korte samenvatting; daarna volgen de toelichtingen.
SAMENVATTING
Demografie***
In
spelen op demografische ontwikkelingen houdt in dat de horeca, vooral
die in het hogere segment, zich moet richten op de oudere, meer
uitgevende doelgroep. Daarnaast stijgt de vraag naar zorghotels en is
het inhuren van oudere werknemers slim omdat zij meer kennis en ervaring
hebben.
Internationalisering***
Inspelen op de
internationalisering houdt in dat de horeca zich moet focussen op
buitenlandse gasten, toeristen uit de BIC-landen, moet inspelen op de
behoefte van buitenlanders én dat er een groei is van buitenlandse
horecaconcepten in Nederland.
Duurzaamheid**
Inspelen
op duurzaamheid houdt in dat de horeca zich als duurzame branche moet
profileren, ze een biologisch menu moet aanbieden en dat ze kosten kan
besparen door 'groen te doen'.
Internet**
Inspelen
op online zaken houdt in dat de horeca online aanwezig moet zijn en de
gast moet bereiken door doelgerichte en locatiegebaseerde reclame.
Technologie*
Inspelen
op de technologie houdt in dat gadgets aantrekkingskracht hebben op de
gast en dat technologie de personeelskosten drukt.
TOELICHTINGEN
Demografie***
Restaurants
Door
de ontgroening en de vergrijzing verandert de vraag naar horeca. Vooral
voor de restaurantsector - waar ouderen relatief vaak komen - creëert
dit kansen. Aangezien de groep 50- tot 70-jarigen flink is gegroeid in
2020, liggen er kansen voor horecagelegenheden die zich op deze
doelgroep richten.
Ondernemers die inzetten op het luxesegment profiteren hier extra van omdat de bestedingen van ouderen doorgaans hoger zijn.
Zorghotels
De
vergrijzing creëert ook op een andere manier mogelijkheden voor de
sector. Zo kan de hotelbranche met zorghotels inspelen op de behoefte
aan kwalitatief hoogstaande zorg. Ook voor restaurants en
cateringbedrijven die zich richten op de bereiding en bezorging van
smaakvolle, gezonde maaltijden biedt de vergrijzing volop mogelijkheden.
Oudere werknemer
Het
aandeel horecawerknemers van 50 jaar of ouder zal naar verwachting
toenemen van circa 10 procent nu naar ruim 15 procent in 2020. Luxe
horecagelegenheden kunnen profiteren van deze verschuiving in het
personeelsaanbod, doordat vooral binnen dit segment de kennis en
ervaring van oudere werknemers meerwaarde levert. Zo kan een ervaren
sommelier of chef-kok versterking bieden.
Internationalisering***
Buitenlandse gasten
Vooral
voor hotels biedt internationalisering kansen. In 2011 groeide de
buitenlandse hotelen pensionovernachtingen al richting een aantal van 17
miljoen (ruim de helft van alle overnachtingen). Nederland trekt veel
internationale bezoekers, waar horecagelegenheden van profiteren.
Amsterdam zal in 2020 waarschijnlijk ook een grote aantrekkingskracht
hebben op mensen uit het buitenland. De afgelopen jaren vonden tussen de
40 en 50 procent van alle buitenlandse overnachtingen plaats in de
hoofdstad.
BIC-landen
Horecagasten komen naar
verwachting in toenemende mate uit opkomende landen als China, Brazilië
en India. Bezoekers uit Europa en dan vooral uit de omringende landen
als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, blijven echter veruit het
belangrijkst voor de horeca.
Buitenlandse blik
Door in
te spelen op de behoefte van buitenlandse gasten worden
horecagelegenheden extra aantrekkelijk voor mensen uit het buitenland.
Het inzetten van (collectieve) marketingmiddelen maakt het beeld dat
buitenlandse bezoekers van Nederland hebben beter en zorgt voor meer
buitenlandse bezoekers.
Afrikaans eethuis
De
Nederlandse multiculturele samenleving toont zich bij uitstek in de
horeca. Mensen met wortels buiten Nederland starten – mede door de
geringe toetredingsdrempel – een horecaonderneming waarin hun eigen
identiteit naar voren komt. Aangezien het aantal Nederlanders van
buitenlandse komaf de komende jaren toeneemt, is een verdere groei van
het aantal buitenlandse horecaondernemingen te verwachten.
Duurzaamheid**
Profileren
Duurzaamheid
is voor alle type horecagelegenheden een manier om onderscheidend
vermogen te bieden. Zowel de biologische snackbar als duurzame
hotelketens hebben een aantrekkingskracht op een steeds grotere groep
mensen. Zeker als in 2020 biologisch en duurzaam gemeengoed zijn. Het
zal niet langer de vraag zijn of een horecagelegenheid duurzaam is, maar
veel meer hoe duurzaam een onderneming is. Horecagelegenheden kunnen
zich onderscheiden door hun duurzaamheidgehalte.
Kosten besparen
Een
duurzaam karakter versterkt naast het onderscheidend vermogen bovendien
de bedrijfsvoering door kostenbesparing. In de horeca zijn namelijk
vele mogelijkheden voor energiebesparing en dus bezuiniging. Met
energiezuinige apparatuur (zoals was- en koffiemachines en koeling) en
verlichting (zoals ledlampen) worden kosten teruggebracht.
Biologisch menu
Het
aanbieden van in ieder geval één vegetarisch menu is in 2020 een must
voor een goede positionering. De duurzame trend gaat gepaard met een
kritische blik op dierlijke producten als vlees en vis. Succesvolle
horecagelegenheden spelen hier op in door biologische producten en
vegetarische maaltijden uit te serveren.
Consumenten kiezen
Consumenten
kiezen in toenemende mate voor duurzaamheid in de horeca. Het
duurzaamheidsgehalte van een horecagelegenheid wordt op basis van
verschillende criteria bepaald, zoals deze hieronder.
• Groene consumpties: zijn producten biologisch/vegetarisch/lokaal?
• Energieverbruik: goede isolatie, zuinige verlichting, et cetera.
• Watergebruik: wat is de omvang van het watergebruik en wordt water gerecycled?
• Afval: afvalscheiding, gebruik plastic verpakkingen, et cetera.
Internet**
Online aanwezig
Horecagelegenheden
met een online strategie profiteren van de toenemende aanwezigheid van
consumenten op internet. Door de beschikbaarheid van mobiel internet en
de opkomst van mobiele apparatuur met internetmogelijkheden is de online
aanwezigheid sterk toegenomen. Deze trend zal de komende tijd naar
verwachting doorzetten.
Online reclame
Online kanalen,
zoals vergelijkingssites en sociale media, bieden kansen in het bereiken
en binden van gasten. Het profiel op sociale media creëert bovendien
mogelijkheden voor communicatie met specifieke doelgroepen. Deze
mogelijkheden worden vergroot door in te zetten op locatiegebaseerde
mobiele reclame.
Technologie*
Gadgets
Horecagelegenheden
met nieuwe technische snufjes – zoals een mobiele app waarmee
bestellingen worden doorgegeven – kunnen extra gasten trekken.
Personeelskosten
Een
digitale menukaart – geeft de bestelling zonder tussenkomst van
horecapersoneel door aan de keuken – en zelftaps vormen technieken met
potentie om dreigende personeelstekorten door vergrijzing te lijf te
gaan. De loonkosten van de gemiddelde horecaonderneming zijn, met een
aandeel van 25 procent van de totale omzet, hoog. Mits de kosten opwegen
tegen de baten zijn technieken die personeelskosten terugbrengen
daardoor welkom.

