Branchenieuws

ING: grootste volumekrimp voor cafés

Cafés zullen in 2012 hinder ondervinden van teruglopende consumentenbestedingen, waardoor de afzet naar verwachting met ruim 1,5 procent afneemt. Net als in voorgaande jaren zal de cafésector dit waarschijnlijk met prijsstijgingen proberen te compenseren.

(Photo: Robynmac, iStockphoto)

Dat zegt het ING Economisch Bureau. Cafés verkochten in 2011 wederom minder consumpties (-1 procent). Het was volgens ING de enige horecasector die een volumekrimp liet zien in 2011.

In 2006 liet de branche voor het laatst een geringe volumegroei zien. Hierdoor ligt de afzet nu meer dan 30 procent lager dan in het jaar 2000.

Prijsstijgingen
In 2012 zullen cafés van alle horecasectoren de grootste volumekrimp laten zien: ruim 1,5 procent. ING denkt dus dat de horecaondernemers dit gaan compenseren met prijsstijgingen.

Volledige horeca
Voor de volledige horeca verwacht ING een volumekrimp van 1 procent. Dit terwijl de horeca in 2011 nog 2 procent volumegroei liet zien. De 3 jaren ervoor was al wel sprake van afzetkrimp.

De redenen, ook voor cafés: oplopende werkloosheid, teruglopende koopkracht en daaruit voortvloeiende lagere consumentenbestedingen.

Vanaf begin 2013 trekken de consumptieve bestedingen naar verwachting aan en kan de horeca profiteren, aldus ING.

Deelsectoren
Voor de andere horecasectoren verwacht ING alleen voor de hotellerie geen krimp (maar stagnatie). Restaurants laten naar verwachting een krimp zien van 1 procent en cafetaria's van circa 1 procent.