Branchenieuws

Horeca scoort laag op duurzaamheidskwesties

De ervaren vraag vanuit de markt naar duurzaamheid is laag in de horeca, alsmede de overheidssteun hiervoor die horecaondernemers ervaren. In deze lijn scoren bedrijven in deze sector ook het laagst als het aankomt op het invoeren van duurzame vernieuwingen.


Dat en meer blijkt uit het EIM-onderzoeksrapport Duurzaamheid in het mkb (zie onder). 9 procent van het midden- en kleinbedrijf (mkb) bracht in de afgelopen 3 jaar een duurza(a)m(e) product/dienst op de markt. In de horeca was dit 3 procent*.

Dit afgezet tegen 19 procent van het totaal aantal nieuwe producten of diensten door horecaondernemers, ligt de verbeterpotentie in de horeca op het gebied van duurzaamheid op 84 procent. Dit tegenover 64 procent gemiddeld in het mkb.

De horeca heeft zodoende het laagste percentage nieuwe duurzame producten/diensten én het hoogste verbeterpercentage.

*Kanttekening
Bij de horecagroep zijn leveranciers niet meegenomen, vertelt het EIM aan Horeca Entree. "In de 3 procent die wel innoveert op duurzaamheidsgebied zit bijvoorbeeld een hotel dat een speciale (nowaste-)maaltijd organiseert waarvoor het zijn gasten met het openbaar vervoer ophaalt en gegeten wordt met recyclebaar bestek.

Stimulans
Verder is in het onderzoek gevraagd of de markt en/of overheid de mkb'ers stimuleren om duurzaam te ondernemen. De hoogste stimulans uit de markt wordt ervaren door ondernemers in de bouw (47 procent) en de laagste door horecaondernemers (30 procent).

Wordt gevraagd of de overheid stimuleert, dan zegt 15 procent van de mkb-bedrijven dat dit het geval is. Zij in de landbouw, bosbouw en visserij scoren het hoogst (23 procent) en zij in de horeca het laagst (6 procent).

Energieverbruik
Duurzaamheid kan naast producten en diensten worden gerealiseerd door de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld door minder energiegebruik, beter gebruik van materialen en duurzame logistiek. In het mkb realiseerde 16 procent van de bedrijven in de afgelopen 3 jaar een duurzame verbetering op dit gebied.

De landbouw, bosbouw en visserij scoren wederom het hoogst; de horeca blijft met 9 procent gemiddeld het verst achter.

Samenwerking 1
Samenwerking kan een belangrijke rol spelen bij duurzame vernieuwingen. In de landbouw, bosbouw en visserij geeft 56 procent aan dat de aandacht voor duurzame ketensamenwerking toeneemt. In de andere sectoren ligt dit percentage onder de 50 procent; de persoonlijke dienstverlening (33 procent) en horeca (32 procent) scoren het laagst.

"Het is zeker denkbaar dat bedrijven die aan het begin of aan het midden van de productie- en distributieketen staan eerder geneigd zullen zijn tot ketensamenwerking dan bedrijven die aan het einde van de keten actief zijn", zegt het EIM.

Samenwerking 2

Van de mkb'ers die duurzame vernieuwingen doorvoeren, zegt 60 procent dat ze daarvoor samenwerkt. In de horeca is dat 56 procent; dit percentage is alleen lager in de bouw (43 procent).

Marketing
Verder blijkt uit het EIM-onderzoek dat mkb'ers marketing één van de grootste uitdagingen vinden als het gaat om duurzame vernieuwingen op de markt brengen (18 procent).

50 procent zegt 'wat anders', waaronder: uitdagingen rondom kosten of prijzen van duurzame vernieuwingen.

Overheid

Ten slotte is mkb'ers gevraagd naar de rol die overheid moet spelen bij het stimuleren van duurzaamheid in het mkb. 37 procent vindt dat de overheid voor passende, financiële regelingen moet zorgen zodat duurzaamheid beloond wordt. 7 procent vindt dat dat overheid zich vooral niet met duurzame vernieuwingen moet bemoeien.

42 procent zegt 'wat anders', waaronder: de overheid moet duurzaamheidssubsidies aanbieden of wet- & regelgeving aanpassen.

Bron: EIM-onderzoeksrapport Duurzaamheid in het mkb.