Jongeren onder de 16 jaar kunnen bij 89 procent van de horecazaken aan alcohol komen. Andere branches scoren ook niet zo goed. Dat blijkt uit het eerste, grote, landelijke onderzoek naar nalevingsgrenzen in opdracht van de overheid en uitgevoerd door Universiteit Twente.
Voor het onderzoek deden veertien- en vijftienjarige mysteryshoppers in totaal 1.338 keer een poging alcoholhoudende dranken te kopen in supermarkten, slijterijen, horeca, sportkantines en via thuisbezorgkanalen.
Handhaving
Slijterijen handhaafden het 'beste', met 60 procent (zwak-alcoholische dranken) en 38 procent geslaagde aankooppogingen. De horeca scoort met 89 procent nog net hoger dan sportkantines (96 procent) en thuisbezorgkanalen (100 procent).
Onder die laatste vallen bierkoeriers, boodschappenbezorgservice van een supermarkt en diverse thuisbezorgrestaurants.
Id-kaart
De slijterijen scoorden wederom het beste als het aankomt op het vragen naar een id-kaart (respectievelijk 44 en 34 procent). De horeca vroeg in 20 procent van de gevallen naar een id-kaart.
Dat is wederom alleen een beter score dan sportkantines (6 procent) en thuisbezorgkanalen (0 procent).
Bron: Universiteit Twente .

