Horecaondernemers die de verkoopgegevens digitaal kunnen bewaren, mogen daar echt niets van weggooien. De Belastingdienst wil namelijk precies weten wat de gast gegeten en gedronken heeft. Dat meldt Flexadvocaten naar aanleiding van een uitspraak van een rechter.
(Photo: NBTC)
Het restaurant waar de rechtszaak over ging bewaarde wel – kort gezegd - de dagoverzichten met daarop het bedrag van de totale bestelling per gast, maar niet de detailgegevens.
De rechter oordeelde echter dat deze gegevens wel van belang zijn voor de belastingheffing. De gegevens hadden dan ook bewaard moeten worden.
Relevantie
De uitspraak is relevant voor alle horecazaken die hun verkoopgegevens digitaal kunnen bewaren. Het gaat er kort gezegd om dat wát digitaal bewaard kan worden, bewaard moet worden.
Traag systeem
"Niet ieder systeem heeft de mogelijkheid deze gedetailleerde gegevens, zonder een extra module, langdurig te bewaren", zegt Diana Jansen van Flexadvocaten. "Als de gegevens niet worden verwijderd, wordt het systeem traag en loopt op een gegeven moment vast."
"Een horecaondernemer zal daarom die extra module moeten aanschaffen en de gegevens 7 jaar digitaal bewaren."
Bron: Flexadvocaten.

