De Nationale Hoorstichting en Club Judge lanceren Oorveilig. Dit nieuwe keurmerk biedt een totaalpakket van concrete maatregelen zoals het verminderen van het geluidsniveau, het aanbieden van goede gehoorbescherming en actieve voorlichting aan gasten en medewerkers.
Aanleiding voor Oorveilig is het groeiende aantal muziekliefhebbers met gehoorschade. Jaarlijks lopen circa 20.000 jongeren permanente gehoorschade op. Ruim 80 procent van de stappers heeft na een avond stappen last van een piep in de oren en eenzelfde aantal vindt het geluid in muzieklocaties te hard staan.
Om deze ontwikkeling een halt toe te roepen heeft de Nationale Hoorstichting in samenwerking met Club Judge en BLOEI het Oorveilig-project opgezet. Ze is mede mogelijk gemaakt door een startsubsidie van de VriendenLoterij.
Maatregelen
Clubs en poppodia die het keurmerk krijgen, nemen een hele reeks concrete maatregelen. Het volumeniveau is beperkt tot gemiddeld 103 dB(A) per 15 minuten, in de zaal hangt duidelijk zichtbaar een decibelmeter, bij de ingang hangt een informatiebord en er is goede gehoorbescherming te koop.
Ten slotte heeft minstens 20 procent van de medewerkers een professionele training en/of online cursus doorlopen. Op iedere aangesloten locatie zijn zogenoemde oorbeschermers aangesteld die de naleving van het keurmerk in de gaten houden en een aanspreek- en informatiepunt zijn voor bezoekers.
Club Air
Het Amsterdamse AIR heeft het keurmerk donderdag 1 december als eerste muzieklocatie in Nederland ingevoerd. Mede-eigenaar Sander Groet: "Wij geven onze volle steun aan Oorveilig en ik vind het niet meer dan normaal als andere uitgaansgelegenheden zich ook aansluiten."
"Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen veilig uit kan gaan. Daar hoort ook bij dat je oren niet kapot gaan."
Campagnemotto
Het campagnemotto voor bezoekers van de deelnemende clubs en poppodia is Love Music, F*ck Piep!. Deze publiekscampagne zal gevoerd worden op alle deelnemende locaties waar het Oorveilig-keurmerk van kracht wordt, aangevuld met informatie op de bijbehorende website , sociale media en landelijke media.
Daarnaast is DJ en producer Gregor Salto actief als ambassadeur van de campagne.
Applicatie
In de iTunes-store kan vanaf maaandag 12 december gratis de Oorveilig-dB-meter-app worden gedownload. Hiermee is het mogelijk om zelf in de clubs te testen hoe hard het geluid staat, een risicotest uit te voeren en dus persoonlijk advies te krijgen.

