Hoe groter de binding van een horecaondernemer met de brouwer is, hoe minder nettowinst hij heeft en hoe ongelukkiger hij is. Dat en meer blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek naar rendementsopbouw in de drankverstrekkende sector.
Dat onderzoek (zie onder) werd woensdag 2 november door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gepresenteerd bij café Dudok in Den Haag.
Bevindingen
Hieronder de belangrijkste conclusies uit het onderzoek.
* Driekwart van de cafés is gebonden aan een bierbrouwer.
* Eén op de 6 panden is eigendom van de brouwers.
* 11 procent van de horecabedrijven heeft een geldlening of borgstelling van de brouwers.
* (Pand)gebonden ondernemers betalen de hoofdprijs. Zij profiteren niet van lagere hectoliterkortingen terwijl er wel een afnameverplichting is. Daarnaast geeft het rapport aan hoe groter de binding met de brouwer, hoe ongelukkiger de ondernemer zich voelt.
* De bierinkoopprijs voor ondernemers is tot 2 keer hoger dan de verkoopprijs voor consumenten in de supermarkt.
In overleg
"Er is geen concurrentie op de markt, de consument wordt er niet beter van en deze markt is buitengewoon statisch", zegt KHN-directeur Lodewijk van der Grinten.
"Met dit rapport in de hand zal KHN in overleg treden met de brouwerijen, de (Europese)politiek en de NMa om onder andere een lobby te starten om de Europese vrijstelling voor pandbinding buiten toepassing te verklaren.
Nederlandse biermarkt
In Nederland wordt er op circa 28.000 horecalocaties, 5.600 supermarktlocaties en bij ruim 4.000 slijters bier verkocht. In 2010 was de bierconsumptie ongeveer 10 miljoen hectoliter, dit is 72 liter per bierdrinker. Circa 20 procent (2 miljoen hectoliter) wordt verkocht in de horeca, de rest via de slijter en in toenemende mate via de supermarkt.
Bier bepaalt voor 30 procent de omzet binnen de drankverstrekkende sector en is binnen cafés zelfs 50 procent van de omzet. Bij 9 van de 10 cafés wordt het hoofdmerk bier geleverd door één van de 4 grote brouwerijen die opereren op de Nederlandse markt. De macht van de brouwer is te groot.
Onderzoek
Het onderzoek, een initiatief van KHN, is uitgevoerd door het EIM (Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf) in opdracht van het bedrijfschap Horeca en Catering. Na een korte toelichting is het rapport overhandigd aan Philip de Ridder, algemeen directeur Heineken, en Lodewijk van der Grinten.

