Branchenieuws

Gerritsen maakt beste alcoholvrije cocktail

Luuk Gerritsen is de winnaar van Shake It! Vittail 2012, de competitie voor alcoholvrije cocktails. Hij is werkzaam bij het Amsterdamse hotel The College, waar de finale op donderdag 12 april ook plaatsvond. Gerritsen won met zijn creatie Otis Flip.


(Photo: Ming Chao)

Het was de derde keer dat Shake It! Vittail plaatsvond. De wedstrijd is een initiatief van de stichting Vittail Academy, die zich inzet voor het promoten van, en informeren over, alcoholvrije dranken (vittails) in het algemeen en cocktails in het bijzonder. Zowel in de horeca als bij de consument.

Gerritsen won nipt van de Belgische finalist Jan van Ongevalle; die werd uiteindelijk tweede dankzij zijn creatie The Great Gazoo. Meesterdistiller Camiel Bulder wist met zijn Blue's Back de derde plaats te veroveren.

Innovatie
De wedstrijd had dit jaar als thema: shake the world to change it. Ze stond zodoende in het teken van innovatie op basis van natuurlijke smaak en geur, authenticiteit en ambachtelijke kwaliteit.

Voor zijn Otis Flip met onder meer port-reduction, grapefruit-bitters en chocoladebitters, was Gerritsen geïnspireerd door een ervaring uit de praktijk waarbij hij een alcoholvrije cocktail moest ontwikkelen voor een zwangere gast.

De jury
De jury bestond dit jaar uit Timo Janse (voorzitter, mixologist/alchemist), leden van de Nederlandse Bartenders Club (NBC), Ricardo Sporkslede (The Fabulous Shaker Boys) en Tess Posthumus (winnares tweede Shake It! Vittail).

Ze prees de hoge professionele standaard van alle finalisten en de grote mate van creativiteit. De finalisten waren gekozen om hun creaties waarmee ze het verschil durven te maken in de horeca en hiermee ook jongeren kunnen inspireren.

Vittails
Voorwaarde voor de vittails is dat ze goed en snel te bereiden zijn. Daarnaast moeten ze innovatief, authentiek en commercieel zijn én een breed publiek in de horeca aanspreken.

Op de kaart
Doelstelling van de stichting is om deze vittails een volwaardige plaats op de kaart te geven. Dat wil zeggen: niet alleen als drank op de barkaart, maar ook als alternatief bij gerechten op de restaurantkaart.