Branchenieuws

Gastvrijheid Nederlandse horeca krijgt 8,1

Driekwart van de Nederlanders ervaart de horeca als een veilige plek. De service/gastvrijheid krijgt een 8,1.

(Photo: NBTC)

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hiervoor werden 1.300 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot en met 80 jaar ondervraagd.

Restaurants
De respondenten gaven aan dat ontspanning en gezelligheid voor hen de belangrijkste redenen voor een horecabezoek zijn. Het liefst bezoeken zij restaurants en eetcafés; 44 procent bezoekt maandelijks een restaurant, ruim een derde een eetcafé.

Verder geeft bijna 80 procent aan dat de prijs meespeelt bij het maken van een keuze voor een restaurant. En die prijs krijgt gemiddeld een 7,8. Nieuwe horecagelegenheden worden door de meeste Nederlanders (82 procent) bezocht op aanraden van vrienden en familie.

Fastservice

In de fastservicesector is de snackbar het meest populair: meer dan de helft brengt er minstens één keer per maand een bezoek, gevolgd door het fastfoodrestaurant (34 procent).

De kwaliteit van de gerechten in de Nederlandse horeca worden beoordeeld met een 8,2.

Cafés
Daarnaast bezoekt 38 procent minstens één keer per maand een café of bar. 17 procent van de respondenten geeft aan maandelijks een discotheek te bezoeken en zo´n 15 procent geeft aan één keer per maand een hotel te bezoeken om er te overnachten of voor een ontmoeting.

Veiligheid

De horeca wordt ervaren als een veilige omgeving: 74 procent van de uitgaanders voelt zich veilig tijdens een bezoek aan een horecagelegenheid. Iets meer dan een derde van de Nederlanders is van mening dat de horeca overlast veroorzaakt (bijvoorbeeld geluidsoverlast of zwerfafval), hoewel zij niet per se spreekt uit persoonlijke ervaring.

Nederlanders zien daarnaast een belangrijke maatschappelijke taak weggelegd voor de horeca. Zo vinden zij dat de horeca de gezonde levensstijl moet bevorderen en dat de horeca het gebruik van duurzame en biologische producten moet stimuleren.

Ook doet de horeca volgens de ondervraagden niet genoeg aan het tegengaan van alcoholmisbruik.

Werkgever

Een kwart van de ondervraagden wil graag in de horeca werken. Werken in de horeca wordt als aantrekkelijk gezien door met name Nederlanders onder de 25 jaar. Zo´n 18 procent van de ondervraagden zou zelf een bedrijf willen starten.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.   
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.