In het Amsterdamse College Hotel is donderdag 12 april de finale van de derde editie van Shake It! Vittail, de competitie voor alcoholvrije cocktails. Er strijden dan 6 jonge bartenders uit Nederland en Belgie tegen elkaar. Het thema dit jaar is: shake the words to change it!.
(Photo: 4x6, iStockphoto)
De wedstrijd is een initiatief van de stichting Vittail Academy, die zich inzet voor het promoten van, en informeren over, alcoholvrije dranken (vittails) in het algemeen en cocktails in het bijzonder. Zowel in de horeca als bij de consument.
Inspireren
Dit jaar staat de wedstrijd in het teken van innovatie op basis van natuurlijke smaak en geur, authenticiteit en ambachtelijke kwaliteit. "De deelnemers - gamechangers - zijn jonge bartenders en mixologen die met hun creaties het verschil durven te maken in de horeca en hiermee ook jongeren kunnen inspireren."
"Niet alleen een antwoord op het comadrinken en hedonisme van de laatste jaren, maar tegelijk ook op het gevoel van leegheid van het bestaan. Tijd voor vernieuwing dus, met de sleutelwoorden: originaliteit en durf."
Finale
Tijdens de finale vertellen de 6 gamechangers iets over hun creaties, geuren, smaken en kleuren. Daarmee moeten ze indruk maken op een vakjury bestaande uit Timo Janse (voorzitter, mixologist/alchemist), leden van de Nederlandse Bartenders Club (NBC), Ricardo Sporkslede (The Fabulous Shaker Boys) en Tess Posthumus (winnares tweede Shake It! Vittail).
De genomineerde vittails hebben namen als The great Gazoo en Shirley Tempered. Tot de ingrediënten behoren onder andere chilipeper, bloedsinaasappels, koriander, komkommer, tonka-bonen, eieren en chocolade.
Voorwaarde voor de vittails is dat ze goed en snel te bereiden zijn. Daarnaast moeten ze innovatief, authentiek en commercieel zijn én een breed publiek in de horeca aanspreken.
Op de kaart
Doelstelling is om deze vittails een volwaardige plaats op de kaart te geven. Dat wil zeggen: niet alleen als drank op de barkaart, maar ook als alternatief bij gerechten op de restaurantkaart.
Mads Voorhoeve
In de pauze van de finale geeft Nederlands kampioen flairbartending Mads Voorhoeve een optreden. Daarna wordt een tasting georganiseerd door onder andere de nieuwe chef-kok van The College Hotel, Wilco Hoogendoorn.
In het verlengde hiervan geeft Vincent Honselaar een presentatie over hoe smaken, geuren en kleuren van invloed zijn op de consument en gasten van de horeca.
Vittail Academy
The Vittail Academy is een organisatie zonder winstoogmerk met als doel alcoholvrije cocktails via professionals in de horeca populair te maken en een serieuze plek in het aanbod te geven. Ze is een initiatief van Timo Janse, Jan Guus Waldorp en Marie-Anne Simons.
De stichting wordt ondersteund door het NBC, Quality Lodgings, QL Hotels, The College Hotel en de Fabulous Shaker Boys.
Activiteiten
Om haar doelstelling te kunnen realiseren heeft de Vittail Academy een aantal activiteiten ontwikkeld waaraan in principe alle professionele organisaties kunnen deelnemen. Daaronder een wedstrijd, workshops en een receptenboek.

