Branchenieuws

Do's en dont's van het horeca-interieur

Wel: ambachtelijk, de jaren '50, een eigen huisstijl, co-creatie en frontcooking. Niet: sky-leren, Lowboy-kaarsen, een overvloed aan sponsormateriaal, kunstbloemen en (onprofessionele) krijtborden. Dat zijn de do's en dont's uit de jaarlijkse trendlijst van de HorecaFabriek.

Eerst de 5 do's. Warm, traditioneel &
ambachtelijk vervangen hip & ultramodern. Het gaat daarbij om unieke
en ambachtelijke producten van hout, textiel, kunststof en metaal. De
kunst van het ambacht komt tot uiting in de ontwerpen: een handgeblazen
lamp, uit hout gesneden meubilair of een handgeweven tapijt.

"Onregelmatige
of juist erg egale oppervlakken en grove, hobbelige ronde vormen en
structuren zijn hierbij kenmerkend. Unieke producten behoeven weinig
opsmuk: wit, zwart en donkerbruin zijn sterke basiskleuren en laten
opvallende vormen goed uitkomen. Accenten in bijvoorbeeld fluorroze
geven dan extra pit."

Jaren '50
Ten tweede zijn de
verfijning en elegantie van de jaren '50 volgens de HorecaFabriek van
grote invloed op de nieuwe interieurtrends. Met kenmerken als de zachte,
vergrijsde kleuren oudroze en turquoise.

"Deze stijlvolle tinten
combineren mooi met bruin en camel in de basis. Zwarte details geven
het Chanel-gevoel. Ronde en sculpturale vormen in bijvoorbeeld
damesfauteuils en kleine retro-bankjes verwijzen naar de jaren '50.

Huisstijl
Verder
weerspiegelt de huisstijl samen met onder andere het interieur de
identiteit van een onderneming. Alle in Word ontworpen menukaarten,
visitekaartjes, et cetera, zijn volgens de HorecaFabriek dan ook uit den
boze.

"Laat je bijstaan door een goed en jong reclamebureau om
de ziel van jouw onderneming zo goed mogelijk te laten vertalen naar je
huisstijl."

Co-creatie
Verder vindt steeds meer
brancheversmelting tussen de horeca en retail plaats. Een voorbeeld
hiervan is Flinders Café in Amsterdam, een designwinkel en lunchcafé.
Een andere vorm van co-creatie is dat veel horecabedrijven gasten vragen
online hun mening te geven over de zaak.

"Eventueel wordt de toegewijde gast ook uitgenodigd voor een brainstorm en proefsessie van nieuwe ideeën en mogelijkheden."

Frontcooking
Ten slotte de vijfde do: frontcooking.
"Laat zien wat je in huis hebt: geur, textuur, smaak, kleur, ruiken,
voelen, proeven en zien. Dit zijn de belangrijkste ingrediënten voor het
succes van veel nieuwe concepten. De consument wordt steeds meer bewust
van producten en de versheid ervan."

"Zet in op een maximale
versbeleving door onder andere het etaleren van je (vers)producten. Deze
ontwikkeling is een volgende variatie op de open keuken."

Don'ts
Dan
de 5 don'ts voor 2012, aldus de HorecaFabriek. Ten eerste: sky-leren
meubelen. "En dan vooral die logge, zware zogenaamd comfortabele
sky-leren (oftewel kunstlederen) stoelen. De sky-leren stof is vaak zo
overheersend in het interieur, dat de focus veel te veel komt te liggen
op het meubilair."

"Hierdoor wordt de uitstraling van een
horecazaak heel onrustig. Dé trend wat betreft meubels is het gebruik
van de klassieke huis-tuin-en-keukenmeubeltjes, gecombineerd met
designmeubels en de alom bekende versleten chesterfields."

Tafelkaarsen
Een
tweede don't is de Lowboy-tafelkaars. Volgens de HorecaFabriek zijn er
nog schrikbarend veel horecabedrijven die deze op de tafels hebben
staan. "Waarom? Zijn ze goedkoop? Bestelgemak? Geen afstand willen doen
van iets vertrouwds?"

"Dit terwijl er vandaag de dag veel leuke
alternatieven zijn. Kies voor een andere tafelkaars en u zult zien dat
het totale sfeerbeeld al heel anders is."

Sponsormateriaal
Verder
vindt de HorecaFabriek al het gesponsorde materiaal ook niet meer om
over naar huis te schrijven. "Parasols, terrasschotten, meubilair; het
is jammer dat er geen rekenschema is over hoeveel gasten u misloopt door
uw bedrijf vol te hangen met onnodige overbodig reclamemateriaal."

Uw huisstijl is zoveel belangrijker dan al die sponsornamen. Laat zien wie u bent."

Kunstbloemen
Ook
dont's in 2012 zijn kunstbloemen en -planten. "In de volksmond ook wel
stofvangers genoemd. Vers is een onderdeel van innovatie en dat geldt
ook voor uw beplanting."

"Verse bloemen en vlanten verspreiden
een gezonde, vooral frisse geur, tonen aan dat u zeer begaan bent met uw
bedrijf en stralen hygiëne uit."

Krijtborden
Ten
slotte de krijtborden. "Wie heeft het mooiste handschrift? Waar kan ik
het meest voordeligst een varkenshaasje eten? Handgeschreven krijtborden
vallen nauwelijks meer op en geven alleen maar de onprofessionaliteit
van uw bedrijf weer, uiteraard enige uitzonderingen daargelaten: de
bedrijven die hun borden laten beschilderen door reclamebureaus."

Daar
zit namelijk een gedachte achter: groot lettertype, afgewisseld met een
kleiner lettertype. Trucjes om de aandacht van je potentiele gasten te
krijgen. Als u toch besluit een reclamebord te plaatsen laat dit dan
doen door bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn."