Buitenlandse merken verslaan (grote) Belgische pilsmerken. Dat is 1 van de (opmerkelijke) resultaten uit een test van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop. Vooral op smaakgebied werd de organisatie verrast. "Verder zijn de namen voor ons pilsbier niet echt fantasierijk."
Test-Aankoop testte 44 pilsbieren middels een labtest (oorspronkelijk extract, alcoholgehalte) en een panel van op zijn minst 60 proevers. Eén van de resultaten is dus dat de grote, Belgische merken in het klassement zakken terwijl enkele buitenlandse merken een plaats bovenaan veroveren.
Vooral het gebrek aan grondstoffen (oorspronkelijk extract) levert sommige, Belgische bieren een minder goede score op. 6 jaar geleden testte de organisatie de bieren ook al.
Smaakreferentie
"Ook enigszins verrassend is dat 9 van de 10 buitenlandse bieren een goede score kregen voor de smaaktest", zegt Test-Aankoop. "Verrassend omdat we de Belgische bieren toch vaak beschouwen als de referentie als het op smaak aankomt."
Niet fantasierijk
De consumentenorganisatie merkte verder op dat er weinig fantasierijke benamingen voor de pilsbieren zijn; dit komt vooral doordat het gebruik van het woord pils niet verplicht is.
Verder blijkt uit het onderzoek dat een pilsbier in een Belgisch café nu bijna 20 procent duurder is dan 5 jaar geleden. Pils in de winkel wordt juist goedkoper.
Testresultaten
In de test scoorde Bockor Pils het beste met een score van 82 procent. Klik hier voor de exacte testresultaten van alle bieren en meer achtergrondinformatie.
Overigens werd al eerder geroepen dat het Belgische bier terrein aan het verliezen is.

