Het bedrijfsresultaat in de horeca is in de afgelopen 10 jaar sterk onder druk te komen staan, met meer faillissementen tot gevolg. Eén van de redenen is dat ondernemers steeds meer werknemers hebben. "Ze moeten kritischer zijn op de toegevoegde waarde hiervan."
(Photo: Robynmac, iStockphoto)
Dit blijkt uit het Kwartaalbericht Horeca van ING Economisch Bureau (zie onder). In 2011 nam de horeca-afzet gemiddeld nog met 2 procent toe. Alle branches behalve de cafés wisten te profiteren van het lichte herstel van de Nederlandse economie. Onder invloed van de verslechtering van de economische situatie wordt in 2012 stagnatie verwacht.
Bedrijfsresultaat
Ondanks de positieve ontwikkelingen in 2011 staat de horeca er structureel niet goed voor, zegt de ING. Terwijl het bedrijfsresultaat (als percentage van de omzet) voor het gemiddelde horecabedrijf in het jaar 2000 nog circa 12,5 procent was, is dit in 2010 gedaald tot ruim 9 procent.
Door het teruglopende cafébezoek te compenseren met hogere prijzen, wisten cafés en bars deze daling te beperken. Caféhouders lieten in deze jaren de prijzen met gemiddeld 4 procent toenemen.
Horecabedrijven die de prijzen niet (voldoende) konden verhogen, zoals hotels en restaurants, zagen het bedrijfsresultaat de afgelopen jaren steeds verder afnemen. In de restaurantsector is hierdoor het gemiddelde bedrijfsresultaat gedaald tot 6,5 procent.
In de hotelsector is dit zelfs teruggelopen tot 3 procent, een fractie van wat het 10 jaar geleden was
Meer personeel
Doordat de volumedaling gepaard ging met een toename van het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca, kelderde de gemiddelde afzet per werknemer. Sectormanager Sasja van As: "Het personeelsbestand dat voorheen bestond uit een eigenaar met koks en bedienend personeel is door de jaren heen fors uitgebreid, met bijvoorbeeld een bedrijfsleider of floor- & eventmanager."
"Dit met alle gevolgen van dien voor de bedrijfskosten. Horecabedrijven moeten kritisch kijken naar de toegevoegde waarde van dit extra personeel. Zeker in een tijd waarin omzetgroei niet eenvoudig wordt gerealiseerd en gasten kiezen voor kwaliteit tegen een realistische prijs."
Bron: Kwartaalbericht Horeca van ING Economisch Bureau.

