Uit de evaluatie van het protocol Collectieve Horeca Ontzeggingen (CHO) voor Utrecht blijkt dat er veel animo voor is onder horecaondernemers. Wel moet de communicatie naar het uitgaanspubliek geïntensifieerd worden en moeten horecazaken actiever meedoen.
De evaluatie van het CHO-protocol werd maandag 21 november officieel overhandigd aan de Utrechtse burgemeester Aleid Wolfsen. Het protocol werd in mei 2009 in werking gezet; sindsdien zijn er 29 personen de toegang tot de Utrechtse horeca ontzegd voor een periode van tussen de 6 maanden en 5 jaar.
Het protocol is onder andere geëvalueerd via een enquête onder horecaondernemers. 17 horecaondernemers hebben deze ingevuld. Hieruit is een aantal conclusies naar voren gekomen.
Bijdrage
Ten eerste is het lastig om een keiharde, cijfermatige onderbouwde conclusie te trekken dat het instrument CHO bijdraagt aan het algemene doel: het verbeteren van de veiligheid in en om de aangesloten horecagelegenheden.
Dit omdat het aantal geregistreerde geweldsincidenten in de binnenstad al een aantal jaar daalt en er meerdere maatregelen zijn die geweld tegengaan.
Veel animo
Verder blijkt uit de evaluatie dat er veel animo onder horecaondernemers is voor de inzet van de CHO. Ze onderstrepen het belang van een duidelijk, gezamenlijk ontzettingsbeleid dat ze kunnen uitdragen naar gasten.
Wel merken ondernemers zonder portier dat het lastig is om iemand die een ontzegging heeft gekregen, te herkennen of weren.
Communicatie
Een andere conclusie is dat de communicatie naar het uitgaanspubliek geïntensifieerd moet worden. Eén concrete aanbeveling hiervoor is om de openbare website te linken met websites van de deelnemende horecaondernemers.
Verder geven de ondernemers aan dat zij een actievere participatie van deelnemende horecagelegenheden verwachten. Alleen dan kan het CHO-beleid substantieel bijdagen aan een veiligere binnenstad tijdens de uitgaansnachten.
Ten slotte moeten horecaondernemers proactiever de niet-openbare website bekijken en (samen met anderen) de persoonsgegevens bestuderen om de ontzeggingen te kunnen handhaven.
Bron/lees meer: evaluatie Collectieve Horeca Ontzeggingen.

