De Week van het Nederlandse Bier (19 tot en met 29 mei) is voor horecabedrijven en mooi evenement om lokaal op in te spelen, vindt voorzitter Henri Reuchlin. "Kwantitatief en kwalitatief is deze lustrumeditie weer beter dan de vorige."
Tekst: Gerard Molenaar
Tijdens de eerste Week van het Nederlandse Bier waren er slechts 120 brouwerijen in Nederland. "Nu zijn dat er meer dan 400, die samen een enorm aantal verschillende bieren op de markt brengen. Juist tijdens zo’n evenement als dit, kunnen horecazaken inspelen op de populariteit van craftbeer", vertelt Reuchlin.
Kansen
Er zijn erg veel activiteiten in de week van het Nederlandse Bier, maar toch heeft Reuchlin het idee dat veel horecazaken nog kansen laten liggen. ‘Met activiteiten rondom bier kun je extra gasten trekken en je zaak op de kaart zetten. Je kunt denken aan tap takeovers, waarbij je een aantal tapkranen ter beschikking stelt aan een lokale of regionale bierbrouwer. Je kan ook een klein lokaal bierfestivalletje organiseren of een bierproefavond, eventueel samen met andere lokale horecaondernemers.’
Bier & eten
Zo zijn er volgens Reuchlin meer laagdrempelige activiteiten te bedenken, zoals in samenwerking met lokale ambachtelijke producenten van bijvoorbeeld kazen en dan inzetten op bier en kaascombinaties. Dat kan ook nog breder, bijvoorbeeld als restaurants streekhapjes aanbieden in combinatie met steekbieren.
Kwaliteit boven alles
Reuchlin benadrukt dat het bij de Week van het Nederlandse Bier om het proeven gaat. Kwaliteit vóór kwantiteit. ‘W ezijn niet op zoek naar zaken die bijvoorbeeld 8 bieren voor 20 euro aanbieden, maar als er 5 proefglaasjes van mooie speciaalbieren worden aangeboden voor een leuk bedrag, dan sluit dat aan bij het doel van de week. Dat doel is mensen kennis laten maken met de kwaliteit en diversiteit van het Nederlandse Bier. Het unieke van deze week is dat brouwers, retail, horeca en verenigingen samenwerken om het speciaalbier te promoten. Dat is uniek in de wereld. Het zou mooi zijn als nog meer horecazaken inspelen op dit mooie evenement.’
Weekvanhetnederlandsebier.nl

