Nederlandse bierdrinkers worden steeds veelzijdiger in de bierkeuze. Ruim 40 procent kiest tegenwoordig vaker voor andere bieren ten opzichte van 2 jaar geleden. Ook vinden bierdrinkers het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan.
Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers. Een grote meerderheid ervaart dat het bieraanbod gevarieerder is dan 2 jaar geleden.
Variëteit
Een ruime meerderheid (78 procent) vindt dat er nu meer variëteit is in het bieraanbod dan 2 jaar geleden. Meer dan 4 op de 10 kiest frequenter voor een ander soort bier dan 2 jaar geleden.
Drankkaart
Keuze is ook belangrijk in de horeca. Bijna de helft van de bierdrinkers vindt het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Het aanbod is breder geworden met pils als meest gedronken bier (80 procent) gevolgd door opkomende bieren als met name speciaalbier (30 procent), maar ook de biermixen zoals radler (28 procent) en alcoholvrij/-arm bier (24 procent).
Speciaalbier
Liefhebbers voor speciaalbier kiezen met het liefst voor witbier (36 procent) op de voet gevolgd door herfstbockbier (29 procent), tripel (29 procent), abdijbier of dubbel (beiden 28 procent).
Regionale bieren
“We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en –merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers. “Juist door het groeiende bierschap worden we steeds avontuurlijker als het op het kiezen van bier aankomt”.


