Biernieuws

Van Waesberghe: craftrevolutie inspireert

Bier & cO haalde Steve Hindy (Brooklyn Brewery), een van de grondleggers van de Amerikaanse craftbeer revolutie naar Haarlem om met vier Nederlandse brouwers van craft-bier én met Master Brewer Willem van Waesberghe (Heineken) te praten over de Nederlandse craftbeer revolutie. ‘Buitenstaander’ Van Waesberghe doet met gist wat anderen met hop doen

​Tekst: Gerard Molenaar

Zijn functietitel bevat meer letters dan het thema van de paneldiscussie, merkte moderator Rick Kempen op tijdens de paneldiscussie ‘The Craft Beer Revolution [in Holland]’, georganiseerd door Bier&cO bij Jopen in Haarlem. Willem van Waesberghe, Global Master Brewer & Global Craft & Brew Master bij Heineken zat voor buitenstaanders wellicht als vreemde eend in de bijt aan tafel. Maar toen hij eenmaal had uitgelegd hoeveel ‘craftmanship’ er nodig is om internationaal uit iedere brouwerij hetzelfde Heineken Pilsener te krijgen, bleek dat een eye opener te zijn voor zijn vakbroeders.

Andere beleving
Van Waesberghe voelde zich perfect thuis tussen de andere brouwers. ‘Als brouwer praat je met iedereen op hetzelfde niveau. Het proces en de beslissingen zijn hetzelfde, de beleving is anders. De benaming craft heeft iets van bescherming. Het gaat om vakmanschap. Ik waardeer de enorme variëteit aan smaken die de craft beerrevolutie heeft gebracht enorm. En foodpairing is voor ons allemaal van belang. Als grote brouwerij kunnen wij ook aanpassen, maar de consument bepaalt. Ons merk is gebouwd op kwaliteit en het is duidelijk dat lager het terrein is waarbinnen wij werken. Een IPA zal je niet zomaar zien onder het merk Heineken.’

Gistavontuur
Maar dat Heineken binnen het terrein van lager ook de craftbeerfanaten kan verrassen, bleek met de introductie van de Wild Lager, waarbij van Waesberghe uiteraard aan de wieg stond. Tijdens de craftbeer conferentie in Amsterdam vorig jaar waren de aanwezige ‘beergeeks’ aangenaam verrast. De giststam die voor Heineken pilsener wordt gebruikt, de lagergist ‘liger’ is een kruising. ‘Uit het genetisch materiaal  wisten we dat er naast de vadergist (tiger) ook een moedergist moest bestaan (lion). Die moedergist werd in 2010 in Patagonië gevonden. Gist is zó bepalend voor de smaak van pils. Het is de essentie en het is ook moeilijk. Ik ben met een team aan de slag gegaan en daar is uiteindelijk de H41 uit voortgekomen. Een totaal anders smakend pils, eigenlijk een nieuwe stijl. Dat is het begin van de Wild Lager, een ontdekkingstocht. We kijken wat het toevoegt aan de smaak en de ontdekkingstocht gaat verder.

Horeca vertelt verhaal
Van Waesberghe is ook de schakel tussen de marketeers en de brouwteams. “Ik hoor de wensen en moet dan onderzoeken of we het waar kunnen maken. Binnen lager kan er met creativiteit en vakmanschap heel veel, maar de slagkracht van kleine brouwers is natuurlijk groter. Toch kunnen wij in onze proefbrouwerij ook snel nieuwe smaken ontwikkelen en we hebben natuurlijk een enorm portfolio speciaalbieren. Maar ik ben er van overtuigd dat de interactie met de bierdrinker en het verhaal de belangrijke succesfactoren zijn, zeker bij de Lager Explorations. Daarom zijn die  alleen in de horeca beschikbaar. Daar kan het juiste verhaal worden verteld.’ Met deze ‘2.0’pilsener bieren, die de Wild Lagers eigenlijk zijn, doet Heineken mee in de craftbeer revolutie, die volgens Van Waesberghe erg inspirerend is. ‘Het is goed voor de hele sector.