In Den Haag is donderdag 10 en vrijdag 11 mei de opening van de eerste Week van het Nederlandse Bier, met honderden soorten gerstenat van kleine en grote brouwers. Het is volgens de organisatie uniek dat zoveel brouwers elkaar op hetzelfde moment onder één dak treffen.
In de rest van deze bierweek, tot en met zondag 20 mei, vinden in heel Nederland tal van activiteiten plaats zoals open-brouwerijdagen, proefavonden, regionale festivals en bier- en gastronomieactiviteiten.
Breed draagvlak
Deelname aan de Week van het Nederlandse Bier staat open voor alle partijen. De organisatie is een initiatief vanuit de gehele biersector: Nederlandse Brouwers (brancheorganisatie van de 8 grote brouwerijen in Nederland), het KBC (Klein Brouwers Collectief en vertegenwoordiger van een groot deel van de microbrouwerijen in Nederland), het ABT (Alliantie van Biertapperijen), de ongebonden kleine brouwerijen, PINT (bierconsumenten-vereniging), Bier&cO, Mitra Slijterijen, Bierburo, Birdy Publishing en AlleZ PR & Communicatie.
Nog niet eerder werd op zo’n grote schaal door alle partijen in de biersector samengewerkt.
Foto: NBTC.

