Nieuw proef- en leerplatform Bierlokaal.com
Biernieuws
Foto 123RF.com

Nieuw proef- en leerplatform Bierlokaal.com

Het nieuwe Bierlokaal.com wil de kennis van en liefde voor speciaalbier naar een hoger niveau brengen. Onder andere horecaondernemers en -medewerkers kunnen eraan meedoen.

Bierlokaal.com is een initiatief van Linda van Ras, de gebroeders Morshuis (Pakhuis Twente) en Menno Braakman. Zowel beginners als liefhebbers kunnen met behulp van proeverijvideo’s thuisgestuurd speciaalbier met aandacht leren proeven en waarderen. Zo leren ze meer over bekende en onbekende biertypen, het brouwproces en het verhaal van de brouwer.

"Hiermee willen we het gemiddelde niveau van speciaalbierdrinkend Nederland omhoogbrengen", zeggen de initiatiefnemers. Volgens hen is aan een platform als dit onder andere een grote behoefte onder horecazaken en brouwerijen.

Competitie
Er zijn verschillende niveaus waarop mensen kunnen participeren. In het Proeven Voor Pro’s Lokaal kunnen de deelnemers bovendien de competitie met elkaar aangaan door degustatievragen te beantwoorden in een wekelijkse blinde proeverij. De maandwinnaars hebben zich bewezen als fijnproevers. Zij mogen in het testpanel van Bierlokaal.com gratis nieuwe bieren proeven. "En als ze dan enthousiast zijn over een nieuw bier, kunnen zij de ideale ambassadeurs zijn met invloed én bereik."

Naast de online activiteiten, krijgen de leden toegang tot exclusieve brouwerijbezoeken en proeverijen.

Brouwers
Voor brouwers willen de initiatiefnemers een soort marketingbureau zijn. "Zij kunnen in onze proeflokalen zeer effectief samplen onder verschillende doelgroepen. Wij maken een degustatie- of blindproeverijvideo, eventueel aangevuld met meer marketingmogelijkheden zoals een brouwerijvideo waarin de brouwer zijn passie deelt met onze leden en daarbuiten, onder andere op sociale media. Ook kunnen ze nieuwe bieren laten testen door onze BierPro’s."

Alle inzichten die Bierlokaal.com gaandeweg opdoet, deelt het met zakelijke partners als brouwerijen en de horeca.

Eerst proberen
Voor diegenen die geen behoefte hebben aan lidmaatschap of eerst de combinatie bier en video thuis eens willen testen, zijn er het ThuisProeverijPakket (unieke bieren en proeverijvideo’s) en de Bierstylist (speciaal voor de deelnemer samengesteld bierpakket met bier dat hij nog niet kent, in de bierstijlen die hij zo graag drinkt).