Het afgelopen jaar heeft Heineken meer bier verkocht dan in 2014 en verwacht dit jaar nog verder te groeien.
Echter worden de marktomstandigheden steeds lastiger, aldus de bierbrouwer. Heineken voerde de bierverkoop het afgelopen jaar met 2,3 procent op. De omzet steeg daarbij met 6,5 procent naar 20,5 miljard euro. Mede door de gunstige wisselkoersen.
Verkopen omhoog
Met uitzondering van Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa gingen de verkopen in alle regio’s omhoog. In Rusland en Nigeria liepen de verkopen juist terug. Afgelopen jaar wist Heineken onder meer marktaandeel te winnen in Brazilië, Vietnam en Polen.
Groei in Nederland
De bierverkoop in Europa groeide vorig jaar met 1 procent, onder meer dankzij de groei in Nederland. In Noord- en Zuid-Amerika namen de verkopen met 5 procent toe. In Azië groeide de bierverkoop met 6 procent, ondanks de daling in China en Indonesië.
Steeds uitdagender
Volgens Heineken worden de omstandigheden om omzet en winst verder te kunnen laten groeien ‘steeds uitdagender’. Financieel directeur Laurence Debroux: “Dat geldt vooral voor de Afrikaanse markt.” In Europa blijven de prijzen onder druk staan door de vergrijzing en de zwakke economische groei.
Sponsoring evenementen
Daarnaast weet Heineken volgens Debroux steeds beter te profiteren van de grote evenementen die ze sponsoren. Dit jaar staan op dat vlak onder meer het EK-voetbal en de Olympische Spelen op de planning.

