Biernieuws

Een smaakvolle revolutie

Bier & cO haalde Steve Hindy (Brooklyn Brewery), een van de grondleggers van de Amerikaanse craftbeer revolutie naar Haarlem om met Michel Ordeman (Jopen), Menno Olivier (De Molen), Rick Nelson (Oedipus), Kick van Hout (Oersoep) en Willem van Waesberghe (Heineken) te praten over de Nederlandse craft-bier revolutie. Over de toekomst, over geld en nog veel meer. Moderator Rick Kempen zorgde voor vaart in de discussie.

​Tekst: Gerard Molenaar

Het was een mooi gezelschap, met Steve Hindy als een van de founding fathers van de craftbeer movement in de VS als middelpunt. Hindy bracht de brouwcultuur terug in Brooklyn. In de 19e eeuw waren Europese immigranten de drijvende krachten achter de brouwcultuur in Brooklyn, New York, maar uiteindelijk werden alle op Europese stijlen gebaseerde bieren verdreven door de grote brouwers van lager. Veertig jaar geleden ontdekten Amerikanen in Europa de bierstijlen die de eerste immigranten importeerden en uiteindelijk gingen ze vanaf eind jaren ’70 weer thuis brouwen. Hindy was een van hen en hij maakte zijn droom waar: een eigen brouwerij. Het verhaal is bekend: de Amerikaanse craft-bierbeweging groeide onstuimig en beïnvloedt nu jonge Europese brouwers.

De toekomst van craft-bier in Nederland was het thema. Het ging over kwaliteit, over geld, over het opleiden van brouwers. Net als op de craft-bierconferentie in Amersfoort, was het nu ook weer Amerikaans optimisme dat opviel. Het marktaandeel van craft-bier is 16% in de VS, dus Hindy ziet legio mogelijkheden in Nederland. Zo ook Michel Ordeman van Jopen. Maar Menno Olivier van De Molen ziet de toekomst minder rooskleurig.

Definitie
Maar er ging eerst nog een discussie over de definitie van ‘craft brewery’ aan vooraf. Hindy kwam met kenmerken als klein, onafhankelijk, traditionele bieren brouwend en innovatief. Maar Willem van Waesberghe merkte op dat Heineken behalve de omvang aan de definitie voldoet: familiebedrijf, onafhankelijk en traditionele bieren producerend. Discussies over definities kun je beter niet voeren, zoveel is duidelijk. ‘Craftmanship’ dan. Dat zou de consument moeten voelen. Willem van Waesberghe legde fijntjes uit hoeveel ‘craftmanship’ nodig is om uit iedere Heinekenbrouwerij exact hetzelfde pilsener te krijgen. Menno Oliver constateerde nuchter: ‘We hebben het allemaal, dat vakmanschap en voegde er meteen aan toe dat hij ook de term craft-bier onnodig vindt. Revolutionair dan. Die term past de brouwers van craft-bier beter. Maar je kan het ook negatief formuleren. Michel Ordeman vinden een brouwerij die een ‘boring lager’ brouwt niet de titel ‘craft’ verdienen. En: ’Als je cafés dwingt jouw bier te schenken, ben je een bankier.’ Rick Nelson van Oedipus vindt ‘lokaal’ weer een belangrijke aspect. 

De volgende stap
Het wordt hier en daar al geroepen: pilsener 2.0 komt er aan. Voor van Waesberghe is dat Wild Lager, maar Kick van Hout van Oersoep sprak over ‘zijn’ pils. ‘Lager hoeft niet saai te zijn. Pils is moeilijk te brouwen en wel degelijk een uitdaging. Ook Menno Olivier ziet ‘crafty lager’ als de volgende stap. En Steve Hindy? Die maakt een Vienna Lager die de harten steelt. Hij is ervan overtuigd dat lager veel mogelijkheden biedt en de Amerikaanse brouwers gaan er flink mee aan de slag.

Bierdrinkers winnen
Hoe krijg je mensen aan het craft-bier? Rick Nelson van Oedipus ziet kunst en muziek als middel. Feesten en festivals als basis voor nieuwe bierdrinkers. Dat is de cultuur van Oedipus. Menno Olivier brouwt gewoon bieren die hij lekker vindt en verover harten van bierdrinkers in de hele wereld. En ze komen graag naar zijn Borefts bierfestival. En hoe krijg je vrouwen aan het bier? Ook dat kwam ter sprake. Rick Nelson: ‘Bier gaat over smaak, niet over een man/vrouw kwestie. Volgens Hindy is craft-bier voor iedereen. ‘Het is een beweging van mannen én vrouwen.’

De toekomst
Steve Hindy raadt mensen die een brouwerij willen beginnen aan zijn boek te lezen. Maar Menno Olivier raadt het niemand aan, een brouwerij beginnen. Hij zou eerder met een brewpub beginnen. Michel Ordeman ziet juist legio mogelijkheden voor mensen die een brouwerij willen starten. En zo waren ook op dit punt de meningen verdeeld. Een ding is zeker: de craft-bier revolutie heeft smaak gebracht, heeft geïnspireerd en is blijvend. Ongeacht het aantal brouwers dat er nog bij komt. De bierdrinker is de grote winnaar en de horeca kan met een goede bierkaart onderscheidend zijn en gasten trekken. De craft-bierrevolutie kent alleen maar winnaars.