Biernieuws

BrewDog crowdsourcet bier via sociale media

Bier dat bedacht is door duizenden mensen op sociale media: het Schotse BrewDog brouwde het. Middels de hashtag #MashTag op Twitter en Facebook, alsmede op de eigen weblog riep het eenieder op mee te denken over een nieuw bier. Crowdsourcen, heet dit: consumenten laten meedenken over iets.

Mensen mochten vrijwel overal hun zegje over doen: van de hoeveelheid alcohol en mout-inhoud tot de types hop, styling, het label, (de duur van) het rijpingsproces én de naam. Laatstgenoemde is dus #MashTag geworden. Qua inhoud is het een Amerikaanse bruine ale met 7,5 procent alcohol geworden, gevuld met Nieuw-Zeelandse hop, gerijpt op eikenhouten snippers en hazelnoten.

Noterigheid
Het bier kwam uiteindelijk tot stand op basis van ruim 5.000 stemmen. Volgens BrewDog smaakt het bier 'naar kerst'. Hiermee verwijst de brouwers naar de ruim 33 kilo hazelnoten die is gebruikt voor het gerstenat. "Het geeft het bier noterigheid."

De hops die zijn gebruikt zijn onder andere Nelson Sauvin, Motueka en Pacific Gem; de malts Roasted Barley, Caramalt, Pale Malt and Amber Malt