Het is een van de toonaangevende bierfestivals: Borefts Bierfestival, georganiseerd door Brouwerij De Molen in Bodegraven, volgens Ratebeer in 2016 een van de tien beste brouwerijen ter wereld. Dat schept verwachtingen. Op Borefts werden die waargemaakt. Voor horecabedrijven zou een bezoek aan Borefts een bron van inspiratie kunnen zijn.
Tekst: Gerard Molenaar
Er zijn over twee dagen in totaal 6800 betalende bezoekers naar Bodegraven gekomen om de bieren van de 21 deelnemende brouwerijen te proeven. De zaterdag was met 3500 tickets uitverkocht. “Omdat we mensen uit elk 'nieuw' land aan de kassa vragen een push pin in de wereldkaart te steken weten we dat er mensen uit 40 landen zijn afgereisd naar Bodegraven. Van Singapore tot Canada, Van Brazilië tot Finland en ga zo maar door”, zegt Menno Olivier van Brouwerij De Molen.
“Net als elk jaar is was het weer fantastisch om te zien dat zo goed als alle brouwerijen mee hebben gedaan aan onze brewers-challenge die dit jaar Flower Power heette. Ze brouwden een speciaal Borefts bier met bloemen. Daar zaten werkelijke juweeltjes tussen. Het zou me niet verbazen als sommige van die speciale Boreftsbrouwsels vast in productie worden genomen, zoals dat al vaker gebeurde”, vertelt de Bodegraafse brouwer.
Droomaanbod
Ruim 230 bieren waren er op het Borefts bierfestival en volgens Menno Olivier zijn daar wel trends in te herkennen. “In de craftbeer scene is er altijd sprake van trends, het laatste jaar is dat de New England IPA, een minder bitter, fruitig 'blind' bier, dat wil zeggen: ondoorzichtig. Deze NEIPA zoals hij in de volksmond heet, was ook veel op Borefts te vinden.”
Op de vraag wat de betekenis van dit festival is voor de brouwerij, antwoord Olivier nuchter dat het festival er is vanwege De Molen en onlosmakelijk verbonden is aan de brouwerij. “Inmiddels is het jaarlijkse festival echter wel een eigen grootheid geworden met een stevige groep aanhangers in de originele craftbeer liefhebbers. En dat terwijl er tegenwoordig elke weekend wel ergens een bierfestival te bezoeken is.”
De bieren die op Borefts zijn te proeven, vormen zelfs voor fervente bezoekers van biercafés een droomaanbod, zeker ook door de vele eenmalig gebrouwen bieren en het enorme aanbod barrel aged.
Horeca
Je kunt je afvragen wat een horecaprofessional die nog niet intensief met bier bezig is, zou moeten zoeken op Borefts. Het antwoord is simpel: smaak en inspiratie. Wie echt wil weten hoe smaakvol en veelzijdig bier is, kan hier zijn of haar hart ophalen. De kans is groot dat de vonk overspringt. Het zijn geen bieren die je zomaar even op de kaart hebt staan, gezien de geografische spreiding van de brouwers en de vele eenmalige brouwsels, maar je visie op bier verandert wel. De grote toegevoegde waarde is ook dat je de kans krijgt met de brouwers te spreken.
De Molen is een brouwerij met durf en de bieren hebben uitgesproken smaken. Hoe pakt de Nederlandse horeca dat op?
“Het gebeurt steeds vaker dat reguliere horeca een bier van De Molen vast op tap neemt. Bijvoorbeeld een Hop & Liefde of Op & Top. Wat veel zien is dat we 'het bier van de maand' of de wisseltap zijn. Dat Café het Hoekje in Ergenshuizerveen een Hel & Verdoemenis op een van de twee taps heeft gaan we waarschijnlijk nooit meemaken. Maar dat geeft niet. De liefhebbers, retailers, café-eigenaren én drinkers van bier gemaakt met ambacht en veel smaak, weten het te vinden”.
Unieke bieren
Op Borefts waren er unieke bieren in overvloed. Uit Nederland waren de inmiddels bekende smaakmakers Kees en TommieSjef Wild Ales en de nog wat minder bekende brouwerij Kwartje aanwezig. De Molen zelf had een overweldigend aanbod en de rijen voor de taps van De Molen waren lang. Behalve veel brouwerijen uit landen die op het gebied van ‘craft’ al een goede naam hebben, zoals de VS, Engeland, Scandinavië ,Schotland en Ierland, waren er ook brouwers uit Japan, Spanje en Rusland en twee craftbrouwers uit de traditionele bierlanden Duitsland en België. De Duitse Gänstaler Brauerei uit Hallerndorf in de regio Franken, zegt dat het lastig is om mensen winnen voor craft. “Ze drinken onze bieren en waarderen die, maar we zien ze ook weer teruggrijpen op een traditioneel helles of kellerbier”, zegt de brouwer. De Duitsers brachten een paar mooie bieren mee, zoals een Rauch Imperial India Pale Lager. De ultieme combinatie van craft en traditioneel.
Gistfluisteraar
Op Borefts was ook de Belgische brouwerij Alvinne aanwezig . Marc De Keukeleire voegde zich in 2009 zich bij de andere vennoten. Hij kwam niet alleen maar bracht zijn zelf gekweekte morpheusgist mee, toen hij bij Alvinne kwam. Sindsdien worden alle Alvinne bieren met deze gist gebrouwen. De Keukeleire, ingenieur landbouw- en voedingsindustrie, werkte voorheen in de zuivel. Hij weet veel van gisten en wordt bij Alvinne ook wel de ‘gistfluisteraar’ genoemd. “Ik heb in 2005 in Frankrijk onze gist gevonden in de Auvergne. De samenstelling is twee saccharomyces, één lacto, ideaal voor het maken van zure bieren. Ik zorg voor de opkweek en bij de Universiteit van Leuven wordt een backup bewaard. We kunnen de gisten en de lacto’s scheiden, zodat we de ales alleen met de saccharomyces kunnen maken. We merken wel dat het in België wat moeilijker is om craftbieren populair te maken, maar wij sluiten met onze zure bieren perfect aan op de traditionele zure bieren, zoals Vlaamse rode en bruine bieren. We zitten in de goede regio.” De Berliner Kriek die De Keukeleire had meegenomen, smaakte verfrissend op de warme, tweede dag van Borefts.






