De consumptie van speciaalbier, biermixen en alcoholvrijbier groeit sterk in Nederland. Zo is er in 2015 in de horeca 2% meer bier gedronken dan het jaar ervoor.
Dat blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers die Nederlandse Brouwers woensdag 30 maart bekend heeft gemaakt. Hoewel pils nog heeft meest gedronken wordt, komt de groei juist van andere soorten.
Horeca
In de horeca groeide de bierconsumptie het afgelopen jaar met 2.1%. Die groei kwam met name door de consumptie in resaturants en cafés van alcoholvrijbier (44%), biermixen (35%) en speciaalbier (12%).
Omarmd
“Je ziet een sterk veranderend conspumtiepatroon bij bierdrinkers”, vertelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers. “De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd. Nederlanders genieten meer van een glas bier thuis of in de horeca door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen”, vervolgt hij.
Verpakking
De veranderende consumentenvoorkeuren zie je ook terug in de vraag naar de verpakking van bier. Zo steeg in de horeca de verkoop van bier in flessen, waar verhoudingsgewijs meer alcoholvrij, biermix en speciaalbier in wordt verkocht.
Aantal brouwerijen
Daarnaast zie je de groeiende populariteit van bier ook terug in de groei van het aantal brouwerijen in Nederland. In 2012 had Nederland nog 120 brouwerijen en nu zijn dat er al ruim 300. 86% van het bier dat in Nederland verkocht wordt, is ook daadwerkelijk in Nederland gebrouwen. Slechts 14% is importbier.

