Bedrijven
Foto Noah Jacquemin
Branchenieuws
Foto Noah Jacquemin
Dranken
Foto Noah Jacquemin
Biernieuws
Foto Noah Jacquemin

'Stijgende pilsprijzen door margestrijd'

Bavaria is de enige grote bierbrouwer in Nederland die dit jaar de prijs van zijn pils niet verhoogde. Andere brouwerijen zoals Heineken en Grolsch verhoogden de pilsprijs met enkele centen per liter.

Reden voor de prijsstijging van de pilsprijzen bij andere brouwerijen dan Bavaria zijn vooralsnog niet gegeven.

Margestrijd
Tom van Erven Dorens, consultant in biercontracten, begrijpt dat de brouwerijen niet vertellen waarom ze hun prijzen opschroeven. “Doordat deze bedrijven zelf veel kortingen geven aan horecaondernemers, loopt de marge terug. De prijsstrijd die nu plaatsvindt gaat mijns inziens dus om een betere marge, maar brouwers vinden het heel lastig om dat toe te geven.

Prijsstijging fusten
De verhoging van de pilsprijs met enkele centen betekent voor horecaondernemers dat de prijs per fust met enkele euro’s stijgt. Kostte een vijftigliter fust van Heineken vorig jaar nog 126,11 euro, dit jaar steeg de prijs naar 129,83. Voor een fust van Grolsch betaalden ondernemers vorig jaar nog 127,28 euro. Dit jaar bedraagt de prijs 131,73 euro.
Bavaria gaat, net als vorig jaar dus, niet mee met de prijsstijging. Een fust pils van 50 liter kost daar nog steeds 118,31 euro. “Als het niet nodig is om de prijs te verhogen, dan willen we onze ondernemers daar ook niet mee belasten,” zegt Cinte Welsing-Swintels, verkoop-directeur bij Bavaria.

Geen reden
Van Erven Dorens: “Bierbrouwerijen vinden altijd wel argumenten om de prijs te verhogen. Als je kijkt naar wat het meest gebruikt wordt voor het brouwen van bier, energie en personeelskosten, is er dit jaar geen reden voor een prijsstijging. De kosten voor energie zijn met 20 procent gedaald, en de personeelskosten stijgen door de crisis al enkele jaren niet.”

Reactie brouwerijen
In een reactie lieten Grolsch en Heineken desondanks weten dat de oorzaak van de stijgende pilsprijzen te vinden is bij verschillende factoren, zoals stijgende prijzen van verpakkingsmaterialen en loonkosten.