De categorie Next Generation heeft ieder jaar een wisselend topic, dat aansluit op de huidige horeca-ontwikkelingen. Dit jaar staat ‘merkontwikkeling en -beleving’ centraal. Branding dus. Wanneer branding doordacht en consequent wordt doorgevoerd, zorgt dat voor connectie met de doelgroep en terugkerende gasten (of klanten) én kunnen marketing, pr en sales beter worden ingezet. De genomineerden hebben zich hier afgelopen periode allemaal in ontwikkeld en zijn daarmee een voorbeeld voor bedrijven binnen én buiten de horeca. De genomineerden zetten hun bedrijfsnaam slim in op meerdere kanalen en bouwen aan succesvol merk. Denk aan kanalen zoals online, delivery, retail, events en apps, maar ook aan samenwerkingen met andere ondernemers of organisaties en zichtbaarheid in de zaak zelf.
De categorie Next Generation wordt mogelijk gemaakt door: MAKRO
Next Generation: Dit zijn de 6 genomineerden!
Sugo
Herman Hell, eigenaar van Hell’s Kitchen Horeca Groep, en Hugo Kruijssen zijn de ondernemers achter Sugo. Naast de zeven reguliere restaurants, zijn er ook zestien horecaondernemers in Nederland en drie in België die het Sugo-merk ‘voeren’. Hell en Kruijssen ontwikkelden hiervoor afgelopen tijd een franchise-constructie. Het gaat daarbij niet om volwaardige Sugo-restaurants, zoals die van Hell en Kruijssen zelf. Zo voeren ondernemers het als 'virtual brand' of zetten ondernemers een Sugo-counter neer in hun zaak, zoals ijssalon Tw-ice in Brielle. Daarnaast staat het Sugo-concept op events en er grote groeiplannen. Lees hier meer over Sugo.
Foto: Pim Ras.
Stach
Er zijn inmiddels twintig vestigingen van Stach, waarvan een aantal met horeca, en het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot meer dan een ‘gewone’ winkel. Stach heeft afgelopen periode meerdere vernieuwingen doorgevoerd waardoor het merk op meerdere kanalen zichtbaar en vindbaar is. Stach is een merk geworden met een eigen bestel-app, een loyalty-spaarsysteem en eigen delivery- en pick up-dienst. Daarnaast gaat Stach samenwerkingen aan met hotels en is het bedrijf dus ook in de hotelsector terrein aan het winnen. Lees hier meer over Stach.
Foto: Lara Stok
Ron Blaauw
Natuurlijk kennen we Ron Blaauw van zijn succesvolle restaurants. Maar de ondernemer zet zijn naam inmiddels op zo veel verschillende kanalen succesvol in, dat we wel kunnen spreken van Ron Blaauw als een merk. Hij gebruikt zijn naam al langer voor zijn restaurants, de opleiding die hij in 2018 startte en zijn dark kitchens bij Mooie Boules. Maar sinds vorig jaar zet hij meer kanalen in. De ondernemer lanceerde tijdens de eerste lockdown enorm succesvolle maaltijdboxen. Ook opende hij vorig jaar een kookstudio in Diemen: Ron Blaauw Central Station. Hier vinden evenementen plaats en het is de thuisbasis voor het Ron Blaauw College. Tot slot is sinds dit jaar het ijsconcept Ron Blaauw Supersoft als 'shop-in-shop- tevinden in zijn restaurant in Laren. Lees hier meer over Ron Blaauw.
Bavet
Peter van Praet is het creatieve brein achter het concept en de oprichter van Bavet. In 2016 zette hij de stap om Bavet te openen en inmiddels is het uitgegroeid tot zestien vestigingen. Voornamelijk in België, en één vestiging in Maastricht, maar Van Praet is klaar om Nederland te veroveren. Met een ‘rock ’n roll X klassieke Vlaamse kroeg-vibe’ komt het merk tot leven via onder andere merchandise en Bavet Bicyclet: eigen wielertochten die eindigen in een Bavet-restaurant. Maar ook via een slimme gimmick: een menukaart op een lp. Wie een rode in plaats van zwarte lp vindt in de hoes, eet gratis. Lees hier meer over Bavet.
Foto: Guy Houben
The Tosti Club X SPAR
Spelers uit de foodretail en foodservice begeven zich steeds vaker op elkaars vlak. Foodretail en -service versterken elkaar dankzij nieuwe slimme shop-in-shops. Zo is The Tosti Club inmiddels in dertien locaties van SPAR te vinden, die sinds vorig jaar een meerderheidsbelang heeft in de horecaformule. De gemakswinkel, zoals SPAR genoemd wil worden, vindt de aankoop van The Tosti Club een ‘logische stap’ om te versnellen op foodservice-activiteiten en het gemaksconcept in SPAR-vestigingen nog meer te laden. Lees hier meer over The Tosti Club X SPAR.
YB
YB, voorheen Yoghurt Barn, richt zich naast de vestigingen door het hele land nu ook op landelijke supermarktketens en foodservice partners in Nederland en België met de verkoop van zes plantaardige producten, waaronder overnight oats en soya yoghurt. Het bedrijf wijzigde onlangs de naam van Yoghurt Barn naar YB. En dat was niet zonder reden. Oprichters Wouter en Esther Staal zien grote kansen om hun ervaring en merknaam breder in de markt te zetten. Niet alleen meer een focus op zuivel, maar op duurzaamheid in zijn geheel. Lees hier meer over YB.
Benieuwd naar de genomineerden in de andere categorieën?
De genomineerde ondernemers in de elf categorieën én de Best Bartender en Horecaondernemer van het Jaar krijgen op 29 november tijdens een feestelijke avond te horen wie er met de felbegeerde Entree Awards naar huis gaan. Een vakjury van o.a. designers, ondernemers, conceptontwikkelaars en trendwatchers beoordeelt de genomineerden in de elf categorieën. Bekijk hieronder de genomineerden in de overige tien categorieën van de Entree Awards 2021: