Het beroemde Amsterdamse hotel De L’Europe viert dit jaar haar 125ste verjaardag. Na een ingrijpende restyling en herpositionering begint het hotel aan een nieuw hoofdstuk. Meer dan ooit draait het om ultraluxe, cultuur en vakmanschap. Maar ook om authenticiteit, toegankelijkheid en verbinding met de stad.
Bekijk de foto’s van het vernieuwde hotel De L’Europe onder dit bericht.
Tekst: Carolien Dircken
Hotel De L'Europe: Icoon aan de Amsterdamse Amstel
De L’Europe is een icoon. Al sinds 1635 overnachten er gasten op deze bijzondere plek aan de Amstel en in 1896 werd het hotel De L’Europe. Dit jaar viert het hotel haar 125-jarig bestaan. “Dit is een plek boordevol geschiedenis”, zegt managing director Edward Leenders. Toen hij drie jaar geleden, na ruim twintig jaar in het buitenland, terugkwam in Amsterdam, kreeg hij dan ook meteen een bijzonder gevoel bij de aanblik van De L’Europe. “Ik had een bepaalde culturele beleving voor ogen”, vertelt hij. “Die voelde ik binnen nog niet. Ik vroeg me af: wat is De L’Europe en wat zou het kunnen zijn?”
Ultraluxe en toegankelijk
Toen Leenders net als managing director aan de slag ging, was een koerswijziging voor hotel De L’Europe dan ook onvermijdelijk. “Ik ben letterlijk met verzamelde plaatjes naar pandeigenaar Heineken gestapt om mijn idee van de beleving die ik voor me zag aan ze voor te leggen”, zegt hij. Hij kreeg groen licht. Om te beginnen besloot Leenders nóg meer het ultraluxe segment in te duiken. “Ik geloof dat het in Amsterdam absoluut potentie heeft”, zegt hij. De prachtig gedecoreerde private dining-rooms en stijlkamers, met uitzicht op de Amstel, en de royal suites van 220 vierkante meter passen perfect bij die luxe uitstraling. “Maar we bieden veel meer dan luxe”, zegt Leenders. “Het gaat om de beleving van cultuur en vakmanschap”, zegt hij. “En de betrokkenheid van de gasten en medewerkers bij het overbrengen van die beleving. Op een toegankelijke manier.”
Creatieve partners in huis
Dat komt zeker terug in ’t Huys: een nieuwe vleugel van het hotel, met eigen ingang vanaf de straatzijde. Hier beleven gasten en bezoekers de cultuur en ‘craft’ van de stad. Uitgever en boekhandel MENDO zetelt er, net als The Wunderkammer, waar handgemaakte interieurobjecten te koop zijn en tentoonstellingen plaatsvinden. Er is een exclusieve wellness en in Trattoria Graziella komen de smaak en sfeer van Italië terug. ’t Huys biedt ook een ‘thuis’ aan verschillende lokale, creatieve ondernemers: kunstenaars, ontwerpers en andere partners verblijven hier een deel van de tijd in ‘signature suites’ die ook verhuurd worden, of als ‘artist in residence’. “Deze partners brengen hun eigen publiek mee en creëren een dynamische verbinding met de stad”, zegt Leenders. “We willen dat Amsterdam hier binnenkomt, maar we willen ook iets terugdoen voor Amsterdam. Bijvoorbeeld door goede doelen te steunen met evenementen en samen met lokale organisaties maandelijks een culturele avond te organiseren voor een select gezelschap.”
Eigentijds klassiek
Ook het Amsterdamse design-duo Nicemakers resideert in een van de suites in
‘t Huys. Deze ontwerpers hebben de restyling van het hotel verzorgd en de rijke geschiedenis van het hotel en de stad vertaald naar een warm en eigentijds design. Veel eeuwenoude elementen zijn in ere hersteld of op een bijzondere manier uitgelicht. Zo wijst Leenders in een van de thema-kamers op het behang. “Het behang dat te zien is op oude foto’s is ingescand en digitaal op dit nieuwe behang gedrukt.” De begane grond van hotel De L’Europe bestaat uit verschillende grote en kleine ruimtes die sinds de verbouwing open en met elkaar verbonden zijn. Allemaal hebben ze hun eigen karakter gekregen, maar vormen een eenheid door de combinatie van klassiek design met een eigentijdse uitstraling: warme, comfortabele sofa’s, kroonluchters, 17e-eeuwse schilderijen, maar ook strakke lijnen, frisse kleuren en speelse details.
Vijftien producten
Elke ruimte heeft niet alleen een eigen uitstraling en functie, maar ook een eigen focus, ambitie en marketingplan, iets waar Leenders bewust voor gekozen heeft.
“De L’Europe bestaat uit vijftien afzonderlijke producten die niet met elkaar te vergelijken zijn”, licht hij toe. “Er zijn verschillende soorten suites en kamerconcepten, we hebben ’t Huys met daarin de partners, verschillende horecagelegenheden met daarbinnen ook weer verschillende concepten, een champagne-lounge, waar we jazzconcerten gaan organiseren, en de verschillende stijlkamers. Daarom hebben alle producten een eigen productmanager, die verantwoordelijk is voor belangrijke beslissingen en financiële resultaten. En die kan focussen op het waardevoorstel: goed bier en mooie cocktails bij Freddy’s Bar en goed eten met fantastisch uitzicht bij Brasserie Marie bijvoorbeeld.”
Flore
Vol trots spreekt Leenders over het gloednieuwe restaurant Flore, dat sinds september het beroemde Bord’Eau* vervangt. Chef-kok Bas van Kranen en zijn team bieden een vernieuwd ‘conscious fine dining-concept’ in een warm interieur met botanische elementen, onder een passende, nieuwe naam. “Het gaat bij Flore om bewust eten. Eten wat goed voor ons is én wat de natuur ons biedt”, vat Leenders het samen. Bij Flore is ruimte voor private dining in een intieme setting en er is de mogelijkheid om tijdens het diner plaats te nemen en mee te kijken in de keuken. De ambities van het team zijn hoog, weet Leenders. “Ik kan niet voor hen spreken, maar uiteraard zal een ster een bevestiging zijn van hun creativiteit.”
De toekomst
Uiteraard bracht het afgelopen anderhalf jaar ook voor Leenders en zijn team de nodige uitdagingen. “Het was financieel impactvol”, zegt hij. “En het was een onzekere periode voor het team. Maar juist door vooruit te blijven kijken, zijn we daar doorheen gekomen. Ik zie het als mijn taak om de toekomst echt samen tegemoet te treden, om te zien hoe we kunnen groeien en waarde kunnen blijven toevoegen aan elk product”, zegt hij. “De hotellerie is van oudsher topzwaar. Maar die hiërarchie van ‘meneer’ en ‘u’ past niet bij de sfeer en beleving die we samen willen creëren. Ik wil graag dat iedereen meedenkt en zelf invulling geeft aan die beleving. Als je dat doet en ownership krijgt, stop je je ziel erin.” Mensen mogen daarin fouten maken, vindt hij. “Je kunt alleen heel goed worden als je weet hoe je kunt falen. Als iets tegenzit, kunnen we dat samen opvangen en als het meezit vieren we het samen.”
Hotel De L'Europe: 125 jaar
Dit jaar valt er genoeg te vieren. De 125ste verjaardag van hotel De L’Europe voorop natuurlijk. “We kunnen bouwen op een heel rijke historie”, besluit Leenders. “De ‘legacy’ staat. Het gaat nu om de toekomst. En daarin heb ik alle vertrouwen.”
Over Edward Leenders
Edward Leenders (47) studeerde aan de Hotelschool The Hague en reisde tussen 1997 en 2004 de wereld over om te werken op de Seychellen en in Engeland, Kroatië, Duitsland, Schotland, Jordanië en de VS. Vervolgens was hij tot 2009 deputy general manager bij Brown’s Hotel in Londen, tot 2011 brand support director bij het hoofdkantoor van Rocco Forte Hotels en daarna tot 2015 general manager van Hotel Savoy in Florence. Voor hij in 2018 terugkeerde naar Nederland, was hij general manager van Hotel Amigo in Brussel.
Op de hoogte blijven van tips, trends en nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!