‘Het zijn de jongeren van nu die over enkele jaren de rekening van het verleden gepresenteerd krijgen’
Tekst Marco Lemmers
Vorige maand heb ik mijn rol als eindbaas voor een dag doorgegeven aan een 16-jarige student vmbo genaamd Dani. Bij Conscious Hotels vertaalt onze ‘Eco-Sexy. Big Smiles.’-missie zich niet alleen in het heel goed zorgen voor de planeet, we willen ook goed voor de mensen op de planeet zorgen. Daarom werken we samen met organisaties als Cordaan en JINC. JINC streeft naar een samenleving waar de achtergrond van kinderen niet bepalend is voor hun toekomst. Hiervoor hebben ze het programma ‘JINC Baas van Morgen’ opgezet en vroegen mij om één dag de scepter van Conscious Hotels door te geven.
De dag begon met humor toen een mt-lid door Dani op de vingers werd getikt met de opmerking: “Je bent te laat!” Hierna werd in ons ‘green team’ besloten om een tiny-forestproject te gaan bezoeken. Vervolgens stond een proeverij in ons restaurant Bar Kantoor op de planning. Ik was uitgebreid aan het kletsen over 100% biologische ingrediënten, lokale leveranciers en veel groenten in de hoofdrol. Dani luisterde maar met een half oor, hij was vooral bezig met genieten. In de middag worden tijdens de kamerinspectie toch nog wat tekortkomingen door de nieuwe baas blootgelegd. Het telefonisch interview daarna met de NOS ging erg goed. En bij de rondleiding voor een journalist van National Geographic Traveller UK, die we samen deden, bespeurde ik bij de baas naast wat spanning inmiddels ook lichte trots en ownership. Tot slot heb ik met de baas staan zwoegen in de sportschool. Want bij een gezonde geest hoort een gezond lichaam.
Op weg naar huis kijk ik terug op de dag en hoop ik dat we ‘de baas van morgen’ hebben kunnen inspireren. In ieder geval heeft Dani mij geïnspireerd. Zijn bezoek sterkt mij om onze ‘Eco-Sexy. Big Smiles.’-missie verder voort te zetten. Het zijn de jongeren van nu die over enkele jaren de rekening van het verleden gepresenteerd krijgen. Het zal dus nu anders moeten gaan voor een gezonde toekomst. Milieufactoren zoals CO₂, stikstof en vervuiling zullen vertaald moeten worden naar kosten die de maatschappij al op redelijk korte termijn zal dragen. Vervolgens moeten deze kosten van milieu-impact hun weg vinden naar het prijskaartje die bedrijven – en dus ook de horeca – doorberekent aan klanten en gasten. Alleen dán leggen we de rekening neer waar hij hoort.
Dus die ‘f*ck the planet burger’ die niet eens op je bord past en die tropische regendouche die alleen met een masker en snorkel te overleven is, mogen best wat meer kosten. Ok, misschien doe je het niet voor jezelf, maar doe het dan voor Dani!