Foto Horecaondernemer en Entree-columnist Herman Hell

Column Herman Hell: let’s enjoy the ride

Herman Hell is eigenaar van Hells Kitchen Horeca Groep (o.a. bekend van Het Zalmhuis, Bar Restaurant Sijf, Café Van Zanten, SUGO en NRC in/rond Rotterdam). Daarnaast is hij columnist voor Entree Magazine.

Eindelijk: we zijn er weer. En hoe! Als de afgelopen periode ons iets duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat de horeca de ziel van de maatschappij is. We verkopen een stukje geluk en dat hebben mensen nog meer gemist dan gedacht. We zien het terug in de lachende gezichten, maar ook in de bedragen die gasten uitgeven op het terras.

En dan moeten die honderd zonnige dagen die de statistieken ons beloven óók nog komen. De ‘roaring twenties’ waar iedereen het over heeft? Volgens mij zijn ze begonnen. Maar ook voor onze branche worden het ‘roerige’ tijden, met heel veel uitdagingen. Hoezeer het ook lijkt of we corona eindelijk achter ons laten: als sector zitten we er nog middenin.

Dan heb ik het niet alleen over de klappen die nog gaan vallen en de schulden die zijn ontstaan tijdens de lockdowns, maar ook over andere dingen: de collega’s die we missen, aan tafel en in de keuken bijvoorbeeld. Het is alsof we een hele belangrijke competitie gaan spelen, maar een heleboel spelers missen op het veld. En de spelers die er wel zijn, missen wedstrijdritme.

Daarnaast genieten we nu even van het alleenrecht op ‘uitgaan’ dat we hebben, maar laten we niet vergeten wat er dit najaar aan concurrentie bijkomt. Festivals, bruiloften, evenementen; de agenda’s van onze gasten zullen tot ver in het najaar vol komen te staan met inhaalactiviteiten en ze kunnen niet op al die plekken tegelijk zijn. Dus ja, we zijn er weer. Maar we zijn er nog lang niet. De komende maanden mogen we als horeca weer laten zien hoe waardevol ons werk is en hoe sexy onze sector, zodat we die nieuwe spelers, of juist de oude vedettes, weer gaan binnenhalen. Zodat de gasten voor onze zaken blijven kiezen, óók als ze dat weekend al een bruiloft hebben.

Het abnormale normaal, zo noem ik de tijd waarin we nu belanden dus maar even. Voor wij als branche weer enigszins in rustiger vaarwater belanden, met een gestabiliseerde arbeidsmarkt, ingehaalde feesten en gasten die weer enigszins gewend zijn aan de horeca, is het zeker 2022. Die periode daarvoor wordt stressvol, spannend en tof tegelijk. Dus laten we genieten van de lachende gezichten en ons mentaal een beetje voorbereiden. It’s gonna be a bumpy road. Let’s enjoy the ride.