Als horecaondernemer kan je er niet langer omheen. Vegetarisch eten wordt steeds populairder. 1 op de 3 mensen geeft in een recent onderzoek aan dat ze regelmatig geen vlees meer eten. Heb jij al genoeg vegetarische opties op je menukaart staan? Hierbij 5 stappen om te starten met vega snacks in jouw horecazaak.
De 5 belangrijke stappen naar een vegetarisch aanbod voor je restaurant, bar of eetcafé
Er komt heel wat kijken bij een volledig vegetarisch aanbod. Deze 5 stappen helpen je al een heel eind op weg om van jouw zaak een vegetariër-vriendelijke horecazaak te maken.
Stap 1: Neem je menu onder de loep
Stap 1 is eenvoudig. Neem je menukaart erbij en kijk welke gerechten je allemaal aanbiedt. Vaak heb je al een vegetarische snack of gerecht op je kaart staan, zonder het te weten. Misschien staan er mini-loempia’s of kaassoufflés op je borrelkaart of zit er al een vegetarische kaaskroket in je aanbod. Maar is het voor je gasten wel duidelijk dat die opties vegetarisch zijn?
Tip: zorg dat het in één oogopslag duidelijk is dat een gerecht vegetarisch is.
Stap 2: Bied een vegetarische variant van je populaire gerechten aan
Het is niet altijd nodig om je menu helemaal om te gooien. Het is vaak een kleine moeite om je populaire gerechten en hapjes aan te bieden in twee varianten: een optie mét vlees en optie zonder vlees. Steeds meer producten hebben tegenwoordig een vegetarische variant. Zo heeft Van Geloven bijvoorbeeld vegetarische alternatieven van populaire snacks zoals: vegetarische bitterballen, vegetarische Cripsy Chick’n burger en vegetarische Nacho Cheese bites.
Stap 3: Experimenteer en ga aan de slag met nieuwe vegetarische gerechten
Je scoort pas bij je gasten als je écht aan de slag gaat met je vegetarische gerechten en deze gerechten niet enkel als een alternatief zonder vlees beschouwt. Vegetarische gerechten zijn gewoon lekker, smaakvol en je kan er ontzettend veel kanten mee uit. Je kan er ook gasten mee overtuigen die niet noodzakelijk vegetariër zijn. Er zijn de laatste jaren veel mogelijkheden om een smakelijk vegetarisch gerecht samen te stellen waar je verrassend mee uit de hoek kan komen.
Je hebt sneller dan je denkt enkele nieuwe toppers op je menu staan, zoals: Mexicaanse Wrap met Nacho Cheese Bites en een Avocado Toast met Van Dobben Groente Croquet
Stap 4: Optimaliseer je menukaart
Investeer je in een vegetarisch aanbod? Ga er dan volledig voor. Verberg je vegetarische snacks en gerechten niet onderaan jouw menukaart maar pas deze eenvoudige menu-engineering tips toe:
- Plaats je vegetarische gerechten niet in een aparte categorie. Toon dat ze deel uitmaken van je “volledige” menu. Zet er bijvoorbeeld een duidelijke, groene ‘V’ of een icoontje bij.
- Geef alternatieve gerechten een catchy naam. Geef toe, een ‘Mean and Green Burger’ klinkt gewoon beter dan een ‘Vegetarische Hamburger’.
- Neem geregeld één van je vegetarisch gerechten op als suggestie of dagschotel.
Stap 5: Maak reclame voor je vegetarische gerechten
Plaats dus mooie foto’s van je vegetarische hapjes en gerechten op je website en sociale media, of schrijf ze op je suggestie-bord. Ben je actief op thuisbezorging platformen zoals Thuisbezorgd, Deliveroo of Uber Eats? Zorg dat je daar duidelijk maakt dat je een vegetarisch aanbod hebt, en durf je vega aanbod extra in de kijker te zetten met een tijdelijke promotie.